384. Lär känna fondroboten LYSA som vi själva sparar hos | Med Patrik Adamson

Som flera ovan svarat, det är reklam. :slight_smile:

På sätt och vis gagnar LYSA på detta sättet även alla de andra här i communityn - även de som är kritiska - eftersom de gör det möjligt att för mig, Caroline och Oliver att göra alla de andra avsnitten också. Deras 3 avsnitt av 100 per år finansierar väldigt många andra.

Som en sidnot uppskattar jag Lysa väldigt mycket eftersom de faktiskt sponsrar. Några av er som varit med länge vet om min dust med Länsförsäkringar som jag rekommenderade från 2013 (innan de började mecka med sin globalfond) och när jag sa typ:

“Kolla här, jag har rekommenderat er i många år, jag har mina egna pengar hos er, kan ni inte ställa upp och sponsra podden. Det har ju både ni, vi och spararna glädje av.”

Då fick jag svaret:

Nej, vi vill inte sponsra Globalfonden då den har så mycket inflöde. Hellre då denna aktivt förvaltade X-fond med hållbarhetsinriktning (och högre avgift) som har lägre inflöden.

När jag tackade nej till det (hade aldrig köpt den själv) så blev det ingenting. Här hade ju Lysa kunnat säga något liknande och förmodligen också fått en hel del gratisreklam, eftersom jag inte hade bytt sparandet från dem även om de slutade sponsra. Det är något jag uppskattar väldigt mycket.

Och nej, jag hade inte satt mitt och Caroline sparande, barnens sparande, mammas sparannde, syskonbarnens sparande och företagets sparande hos dem om jag inte genuint hade tyckt - som jag skriver ovan - att:

• Jag tror genuint att det kommer ge mig en bättre avkastning över tid. Inte på grund av bättre val av investeringar, utan på grund av att jag gör mindre beteendemisstag hos dem än i min portfölj på Avanza. Jag behöver ju bara kolla på antal transaktioner på mitt Avanza-konto (tjänstepension) i förhållande till Lysa-kontot. :see_no_evil:

• Dessutom gör Lysa mitt liv enklare utifrån ett energiperspektiv eftersom det är väldigt många frågor och beslut jag inte behöver (=kan) ta ställning till. Case in point t.ex. alla diskussioner om “bästa fonden” eller “Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Lysa är ett av få företag där jag faktiskt känner att alla vinner. De får reklam, vi får möjlighet att driva RT, avsnitten upplever jag som intressanta - trots att de är sponsrade eftersom Patrik är så duktig. :slight_smile:

Och - gillar man inte LYSA så kan man ju skippa avsnittet och lyssna på de 97 andra som släpps per år. :slight_smile:

10 gillningar