384. Lär känna fondroboten LYSA som vi själva sparar hos | Med Patrik Adamson

Jag har en mamma som är 80 år gammal och som har diverse aktier och fonder. Bland annat på Avanza, men även Swedbank. Hon är lite opålitlig vad gäller sina olika investeringar, får hon nys om något så köper hon och så håller hon på så. Jag skulle vilja att hon inte investerade särskilt mycket i aktier med tanka på hennes ålder - utan vill hellre att hon ska trygga pengarna så att hon inte gör några förluster då hon kan behöva realisera pengarna inom kort.

Det jag undrar är om Lysa är ett bra alternativ för de som är äldre, alltså 80+? Eller är det bättre att bara ha alla pengar (som man vill använda själv) på ett form av sparkonto?

I den åldern hade jag kört sparkonto 100%. Blir väl ett arv så småningom som ska investeras av arvtagare?

Hm ja kanske får resonera så. Jag vet att hon kommer vara mycket ovillig till att köra 100% sparkonto. Hon försökte ha en genomgång med mig kring alla olika aktier hon har, men jag försökte förklara att jag inte kan ge några råd till henne mer än att jag tycker det är osäkert av henne att handla med dem (Jag kan heller inte särskilt mycket om det).

Jag kanske behöver sitta med henne och höra vad hon har får olika tillgångar. Blir osäker nu på ifall hon alls har pengar på sparkonto eller om allt är fonder/aktier.

Har sedan någon månad legat med 95% räntor och inväntat denna kraschen.

Trots detta så är jag ner 1-2% i år. Troligen ligger mycket i utländska valutor. Om jag som jag ansett att SEK är undervärderad så är robotar inget alternativ.

Har nu stängt ner tjänsten.

Lika illa för OPTI.

Vad ska du kalla dig nu? General_Räntor? :thinking:

Hej! Jag har precis börjat intressera mig för att spara och investera. Jag har varit med i ett aktiesparprogram via ett SAAB-bolag jag är anställd i där jag avsatt 5% av nettolönen sedan 8 år tillbaka och därmed sedan 5 år tillbaka fått samma antal aktier i matching, mot förmånsbeskattning. Det har gått bra. Nu är jag intresserad av Lysa och ser på deras hemsida att avkastningarna varit goda. På deras facebookgrupp så har jag nu dock sett flera medlemmars historiska avkastning, där de legat kring +50% på ca 5 år. Då har ju OMXS30 haft dubbla avkastningen på samma tid. Anser ni att OMXS30 är förbundet med en dubbelt så hög risk som ett långsiktigt val hos LYSA? Eller har de exemplen jag sett återspeglat en LYSA-portfölj med väldigt låg risk och stor andel räntor?
Mvh newbie

Skapade nyss ett konto hos Lysa för att testa det och kan inte heller se inom vilka områden jag investerar i. När kontot skapades så fick man en snabb överblick men vill gärna ha en vy för varje konto med hur många procent som investeras vart mellan globalt och svenskt tillexempel. Känns inte riktigt bra om man skulle gå in med större summor utan att veta hur det kommer investeras. Det får iaf mig att backa och avstå. Nu har jag bara satt in en hundralapp och köpet har såklart inte gått igenom ännu så det kanske dyker upp sen? Har kikat både i app och hemsida men kan inte hitta någon info om detta.

När pengarna är investerade kan du se en lista över exakt i vilka aktier och instrument du har investerat och hur stor andel i respektive tillgång.
Kan inte bli tydligare.

1 gillning

Tusen tack! :+1:

1 gillning