391. Sparpsykologens tips och perspektiv för ett klokare sparande och rikare liv| Med Niklas Laninge, Opti

Ren nyfikenhetsfråga från mig så strunta i att svara @Niklas-Opti om du inte vill. Undrar vad “utbildad psykolog” syftar till i sammanhanget, är det samma sak som legitimerad psykolog? Eller har du inte psykologlegitimation från socialstyrelsen?

1 gillning

Högst relevant fråga @mno , jag har psykologexamen från Stockholmsuniversitet, började programmet i Göteborg men valde att byta (främst av hemlängtan då båda programmet är superbra, men lite olika). Jag valde att inte göra ptp (kliniskt år) då arbetet med en terapiapp lockade mer. Således ingen idé att skicka in en ansökan om leg från Socialstyrelsen då legget är centralt för den som vill arbeta kliniskt inom exempelvis regioner. Det arbetet har aldrig lockat, delvis för att jag tror inte att jag är av rätta virket. Kliniska psykologer är små vardagshjältar i min mening.

6 gillningar

Kul att diskussionen är igång! Ni på forumet är ju mästare på att hjälpa varandra och hänvisa till relevanta trådar.

@Anonym , tycker du fått många bra svar nedan från bl a @Tomas88 och @MattiasA90 .

@JFB många bra idéer, keep em comming :smiley: Och vi jobbar ständigt med att få in fler vältajmade tips, uppmaningar och råd som hjälper de som sparar på Opti att undvika beteendemissarna.

2 gillningar

Kul idé @JFB, tack! Jag tog en kaffe och 10 min och grunnade lite på den nu.

Ämnet du är på – hur vi hjälper folk att behålla ögonen på horisonten – är sjukt viktigt. Faktiskt en av de sakerna jag funderar mest på. Jag ska komma till din idé men även säga direkt att det finns säkert hundra designval i appen idag som syftar till just detta. De är allt annat än uppenbara, men minutiöst designade för just de syftet; att kunna ge tydlig och ärlig information – och göra det på ett sådant sätt att man kan få perspektiv, för att inte göra (dumma) uttag vid fall. Utöver då att vi ger information och nudges, både brett men även hyperinriktat, när vi märker att folk kan vara på väg att “falla ner i hålet”.

Effekten är tex att de som använde Opti under de riktigt stora fallen de senaste åren, Q1 2020 och 2022 mest uppenbart, knappt tog ut med pengar under en månad med de största fallen jämfört med en helt vanlig månad. Vi kan till och med se att ett imponerande stort antal av helt vanliga småsparare följde våra råd att försöka investera lite extra just då. Resultatet av det är, uppenbart, en betydande mängd mer avkastning. Jag har inte räknat ut exakt hur mycket för en snittkund (komplicerad beräkning, ifs också jäkla rolig att göra :slight_smile:). Men vi talar ju många, många procentenheter (för övrigt att sätta i relation till avgiftsskillnader på 0,2–0,4 %).

Men per din idé då, att produktmässigt jämna ut fall genom en liten personlig “stödfond” i brist på bättre ord? Tekniskt och regulatoriskt borde det vara görbart, bara man som kund godkänner att det är så vi kommer placera/hantera dennes pengar. Man skulle rimligen separera dessa från själva portföljen och sen toppa upp/nagga av den när det behövs/är möjligt.

Men, det vi gör då är ju effektivt att hålla pengar i cash (eller närliggande värdepapper), vilket kommer sänka avkastningen om vi ser till hela det investerade beloppet. Och om denna buffert dessutom måste vara stor nog för att kunna hantera de fall som verkligen gör folk rädda (som dessvärre är de större), då blir förlusten av avkastning rätt stor.

Men-men :slightly_smiling_face:, det du är på ÄR JU att bygga en mycket diversifierad portfölj! Råvaror, obligationer mm finns ju med i en sund portfölj av exakt den anledning du nämner; att kunna ge avkastning när annat (mest troligt aktier) faller, för att som du säger jämna ut kurvan. Skillnaden mot ditt förslag – om jag förstår det rätt – är bara att pengarna är investerade i tillgångar som faktiskt även förväntas ge avkastning på vägen dit, i kontrast till cash.

Ergo: Du är right on the money i vad du söker, både sett till syfte och övergripande approach. Men bästa implementationen av det är, så vitt jag kan se iaf, att bygga en balanserad portfölj.

(Och sedan ha tidigare nämnda båtlast av designval, nudges, information mm i Opti-appen som hjälper oss att, trots att vår bredare portfölj då fallit mindre än tex ett rent aktieindex, ändå hålla huvudet kallt och ögonen på horisonten.)

Säg bara till om jag snubblat på något :slightly_smiling_face:

Mvh,
Jonas, VD Opti

PS. Tror jag måste ha en disclaimer här med. Ni vet om att investeringar alltid innebär en risk, och att historisk avkastning inte är lika med framtida – och vem vet, vi kanske inte lyckas ge samma info och tips nästa gång! Men det tror jag, hell, det är därför vi är här. Så, spara sunt och fatta långsiktiga beslut nu, we’re in this together som Nine Inch Nails sjunger.

6 gillningar

Jag ser fram mot en transkribering som klarar skånskan :grinning:
Exempel från texten
av = arv
äckor = ekorre
lyra = lura
Men om man läser med en skånsk intonation löser det sig :joy:

9 gillningar

Ja, jag medger det motvilligt.

Jag slog upp “panikera” i SAOL.

Nu vill jag lämna det här landet.

Frånsett denna tur till ångestens mörkaste källarvalv var det fin lyssning. Många inslagna tillika redan vidöppna dörrar kanske och en liten bajsmacka (avsiktligt ordval) får han tillbaka för driften med FIRE-folket, men bra snack. :wink:

Det jag tyckte bäst om var kanske ändå “confirmation bias” kring att inte lassa på sina barn en kappsäck full med guldmynt (även om man har en dotter som har ett hästintresse!) innan man drar till en söderhavsö som en annan imperialistfarsa.

Rousse

8 gillningar

“kostar” ju inget mer än en minsta insättning på 200 spänn och sen pausa sparandet om man vill :wink:

2 gillningar

Jag är inte kund, men får deras nyhetsbrev varje månad :slight_smile:

Har bara installerat appen och gjort en profil. Men ingen portfölj och inga pengar.

4 gillningar

De har redan svarat att det inte behövs. Men kör på det du! :blush:

1 gillning

Haha jag sparar redan lite symboliskt där😉

2 gillningar

Ett par frågor om tillgångsslag och månadsbrevet. Här är en personlig favorit på dessa teman. Långt innan min tid men den typen av inlägg jag inspireras av när jag nu tar över månadsbrevet. Inlägg: Fotbollslag och tillgångsslag.

3 gillningar

Jag älskade detta avsnitt! Så himla inspirerande och bra att lyfta detta ämne. Mer sånt här :heart_eyes:

7 gillningar

Grymt bra avsnitt, tack Jan och Niklas!

4 gillningar

Har lyssnat och tycker det här var ett av de bästa avsnitten på länge! Bra alla inblandade @Jonas-Opti och @Niklas-Opti . Blev ett riktigt trevligt samtal mellan er att lyssna på, och många bra saker, tips och tankehjälp som kom upp :+1:

Opti verkar vara ett trevligt ställe att jobba på :slight_smile:

9 gillningar

Mycket bra avsnitt. Verkligen ögonöppnare. Är inne på andra lyssningen… repetition är nyckeln till inlärning. Så många igenkänningar i detta avsnittet alltså.

6 gillningar

Trodde du skulle panikera mera av att Jan berättade att “min pappa dog när han var 13”

Det satte i alla fall grillor i huvet på min mer autistiska sida. :wink:

… och väckte återigen frågan om Jan egentligen är Jesus.

3 gillningar

Jag får väl säga till mitt försvar att jag var ute på promenad, samt kompletteringshandlade. Så det försvann nog mellan mjölken och tomaterna…

p.s. Sedan får jag tillägga att alla ju kan slira och säga fel. Det är värre när det passerar från ett hetsigt poddsamtal till tryck, eller när SVT:s textning skriver masskjutning med tre s. :see_no_evil:

1 gillning

Språkpolisen får lyssna igen

2 gillningar

Tack för ett jättebra avsnitt! Ska lyssna igenom allt igen :blush:

Det som slog mig mest var det kring den uteblivna korrelationen mellan kunskap och beteende. Måste säga att jag själv investerar klokare efter att ha lärt mig mycket senaste 5 åren. Men det kanske bara är vad jag själv tror. :laughing:

Eller har det helt enkelt med det som Jan brukar prata om, att det inte lönar sig att vara aktiv och att de som intresserar sig för investeringar kanske inte klarar av passiviteten?

Och om Carro fortfarande funderar över meningen med att skänka pengar till välgörenhet vill jag tipsa om att utforska utilitarismen. :blush:

3 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt!
Kan vi nångång prata om oss som inte har några mål i livet och trivs bra med det? Vad är vi för ena egentligen?
Känns alltförofta som att man är nånslags alien bland alla målvetna typer här på RT. :rofl:

8 gillningar