399. Bästa tipsen för att köpa och äga en bil | Med Erik Naessén om bilmarknaden 2025

Suveränt avsnitt, precis som del 1!

En kort hyllning till bilpool:

Jag och min fru flyttade 2016 till ett område i Stockholm utan boendeparkering, men med ett bra parkeringshus där en plats då kostade från 1 700 kronor i månaden och uppåt. Efter ett år sålde vi bilen och gick över till bilpool – först Volvos M och de senaste åren Kinto (Toyota). Nu har vi två barn men fortsätter ändå med bilpool, trots krånglet med barnstolar.

Vi har även långtidshyrt bilpool över sommaren och hyr bilpoolsbil ungefär en till två helger i månaden. Vi har aldrig tecknat någon extra försäkring eller varit särskilt noga med att inspektera bilen för repor och bucklor. Det enda som hänt är att jag en gång fick betala 250 kronor i städavgift, inte hela världen.

I området finns ungefär fem parkeringar med Kinto-bilar, och nyligen har även norska Hyre etablerat sig och tagit över en av Volvos gamla platser. Många barnfamiljer i området saknar egen bil och använder bilpool istället.

Jag tycker bilpool är suveränt, men det bygger på att man inte behöver bil i vardagen och att man är beredd att betala 600 kronor för att åka på ett barnkalas (bra övning i att tänka rationellt). Vi lägger cirka 3 000 kronor i månaden på bilpool – det är fortfarande billigare än bara parkeringsplatsen i garaget under vårt hus, som skulle kosta runt 2 500 kronor i månaden. Dessutom krävs det förstås att man har en bilpoolsplats nära hemmet.

Fler borde testa detta om man bor i stan. Många använder bilen för att storhandla, men det är enkelt att kompensera för det genom att beställa hem mat eller handla i en lite dyrare butik, det går ändå jämnt ut när man slipper alla kostnader för bilägande.

En annan fördel med bilpool är att man slipper tänka på saker som vinterdäck och service, en sak mindre att oroa sig för!

7 gillningar