Tipsen som vi går genom i dagens avsnitt
Vi börjar med de tre första råden från @Nestor:s tråd: “Tre goda ekonomiska råd på vägen | Välj rätt partner, bli inte en trotjänare och spara i indexfonder”
1. Välj rätt partner
Många i communityn pekar på hur viktigt valet av ens partner är. Få saker kommer ha en sådan påverkan på livet och ens ekonomi som ens partner. Ekonomisk samsyn är viktig och att det blir jättejobbigt efter den första förälskelsen om den ena parten överspenderar.
Även om man har uppdelad ekonomi hjälper det sällan, t.ex. om man ska köpa husvagn och bara ena parten har pengar. Vi kom även in på att relatera till er som tre i förhållandet: du, din partner och er relation. Caroline höll inte med om att “din partner behöver inte vara ditt allt”.
Vi kom även in på något som var lite “livets kontrollfrågor”. En av dessa kom från @Lemuri i form av “Lever du med rätt person?” och vår variant på den är: “Har vi valt varandra, eller är vi ihop bara för att vi har varit ihop länge?”
2. Bli aldrig en gammal trotjänare
@nestors råd tar avstamp i att en god ekonomi kräver ett inflöde av pengar. Det gäller att hänga med på jobbet, öka sitt humankapital och försöka ta de möjligheter man får. Det är inget fel att vara hos samma arbetsgivare, bara man utvecklas och ökar sin inkomst.
Inkomsten har en stor betydelse för pension, hur mycket man kan spara, vilka resor man kan göra, alla ersättningar om något händer och därmed en stor del av ens livskvalitet. Kom ihåg att din arbetsgivare inte är i närheten lika lojal mot dig som du sannolikt är.
Vi pratar även om att trivas, att istället för att längta efter 4 veckors semester designa sitt liv så att man inte behöver ta semester från det.
3. Spara i indexfonder / Just. Keep. Buying
Ett råd vi knappt behöver säga så mycket om. Men @Nestor påpekade att även ett sparande i en dålig fond är bättre än sparande i ingen fond. Nestor som är 70+ underströk också att hans sparande kom inte igång på riktigt förrän i 50-års åldern, så loppet är inte kört även om man börjar i mogen ålder.
@buba delade med sig att när till och med värsta aktiegalningen som Jim Cramer rekommenderade 100.000 kr i en indexfond innan man gjorde något annat, så var det kanske feedback på att man borde lyssna.
Mina egna tillägg är Nick Maggiullis: “Bara. Fortsätt. Köp” saker som genererar inkomster. Låt pengarna vara i fred. Smart sparande är inte spännande. Det ska vara som att se målarfärg torka.
4. Ränta-på-ränta
Föreställ dig att du sitter på taket och tittar ner i en fotbollsarena. Klockan är 12.00 och en första droppe vatten landar på gräsmattan. En minut senare landar två droppar. En minut senare 4 droppar och så vidare. När kommer stadion bli full?
Klockan 12:45, en trekvart efter första droppen är bara gräsmattan helt täckt med vatten. Ser inte så farligt ut än så länge. Ungefär 7 procent av stadion är vattendränkt eller 93 % tom. Inga problem.
Klockan 12:48 är stadion halvfull. På 3 minuter går vi från nästan tom till halvfull. Klockan 12:49 är stadion full och rinner över. Tänk, du sitter där och tittar på i 45 minuter utan att något händer och på 4 minuter förändras allt drastiskt. Vi kommer alltid underskatta denna effekt på både gott och ont. Vår hjärna är inte gjord för att förstå olinjära (eller exponentiella) system.
5. Fokusera på hälsan
Många återkom till denna. Behandla din kropp som ett hus som du ska bo i ytterligare 40 år (i mitt fall). Investera i att hålla grunden och stommen stark. Lite regelbundet underhåll kan göra enorm skillnad över tid över tid. @talamodet: börja diskontera hälsa. Vi tappar mellan 20-30% styrka från 45-års ålder till 70, likaså kondition. Om du vet hur aktiv du vill vara vid 70 kan du enkelt räkna ut vad du behöver klara idag för att göra ålderdomen möjlig.
Hälsan ger också möjlighet att använda sina pengar under en längre period. Den håller vissa tids- och möjlighetsfönster öppna längre. @Njj: gör en översikt av ditt uppskattade kvarvarande liv: sätt upp mål och fundera vad du vill göra och till vilken ålder du bör ha gjort det (ingen blir yngre). Dels bra för att planera bucket-list men också för att se när summorna behövs.
@MementoMori: åldras med värdighet och älta inte ålderstecken. @submariner: ta hand om din kropp, dina fötter och tänder. Kom ihåg att vad du konsumerar såväl mat som digitalt har stor påverkan på måendet.
6. Var nybörjare, läs mer och väx!
@Magnus.S började med: “Gör något nytt varje år. Lär dig något nytt, prova något som skrämmer dig lite, eller börja med en oväntad hobby. Hjärnan älskar det och livet likaså”.
@Otto1 fortsatte med att det bästa sättet att få något bättre är att växa ifrån det man har. Bättre jobb, inkomst, vänner, partner, mm kommer inte in och drar en upp till deras nivå. De blir tillgängliga för en när man vuxit sig förtjänt av dem. Det är även så att bättre jobb, inkomst, vänner, partner, mm tenderar att söka upp varandra. De springer inte runt och letar efter en där man sitter. Vill man få bra utväxling på sin insats får man vistas där det finns mer av det man eftersträvar.
@mementomori var inne på samma tema med att våga testa nya saker och gör det med entusiasm. Detta för att inte sluta “utvecklas” som människa. Låt inte mål kring förnöjsamhet och bekvämlighet hindra framsteg. Lär dig nya saker. Tänk på att om du inte har sammanhang i ditt liv där du är sämst, då har du problem.
@Straniero, @Ulf_G m.fl. var inne på att läsa mycket mer. Jag själv brukar säga: “Får du ett tips på en bok, läsa den!” Den kan vara livsförändrande. Påbörja många böcker, avsluta få.
Om du inte skäms för vad du gjorde för ett år sedan, då har du utvecklats för lite. Börja använd och lär barnen använda ordet “än”. Det är stor skillnad på att säga: “Jag kan inte laga spaghetti” eller “Jag kan inte laga spaghetti… ÄN”.
7. Lura inte dig själv och kom ihåg att du är den som är enklast att lura
Detta citat från Richard Feynman är ett av mina favoriter för det gäller i så många områden. Ett av mina är det som både @jfb och @angaudlinn kastade ljus på:
- The power of AND
I valet mellan två alternativ där du gillar båda, omformulera problemställningen till: “Hur kan jag få både och?” Trilla inte i fällan att lura dig själv att du måste välja mellan A och B, när det förmodligen finns ett sätt - som du ännu inte listat ut - att få båda.
@Otto1 var inne på att se världen som den är. Varken bättre eller sämre. Lev och fatta beslut efter hur världen faktiskt funkar nu. Inte hur den borde funka. Det är något man bara kan påverka om man effektivt använder hur den funkar nu. Att leva i borde-världen kommer va ett liv av besvikelser.
@MementoMori - var självsäker men inte självgod. @Ordningsfocus: du kan inte kompensera fel riktning med högre fart. Jag själv brukar tänka på den som: “Gör jag rätt sak på rätt sätt, eller gör jag fel sak på rätt sätt?” @Lemuri dunkade in: “Gör det du vill göra i livet?” En gyllene bur är ändå en bur och tiden går.
Fastna inte i “sunk cost fallacy”. Bara för att du har påbörjat och investerat i något betyder det inte att det är rätt sak att fortsätta vara committad till. @NJJ - Att regelbundet se över både investeringar och mål. Inte vara rädd för att ändra dem efter behov. Livet kan ändras snabbt av flera anledningar både positiva och negativa. Du har alltid ett bias även när du tror du är öppensinnad.
Du behöver inte veta mer än nästa steg. Börja med ett första nästa steg. Det gäller oavsett om du ska göra en lång resa eller om du är i en sjukt stressig situation. Oroa dig inte för trafikljus nummer 13. Du kan redan det här, du startar ju bilen utan att veta vilken färg trafikljusen har. Vänta inte tills alla trafikljusen är gröna. Det kommer aldrig hända.
En av mina levnadsregler:
Om det objektivt inte går att mäta, då är det ingen naturlag. Om det inte är en naturlag, då är det bara en överenskommelse. Om det bara är en överenskommelse, då går den att omförhandla.
Typ: “Att köra mot rött ljus är bara en (praktisk) överenskommelse. Det går utmärkt att köra mot rött ljus om man är beredd att äga konsekvenserna av det.” Något extremt exempel, men bara för att illustrera det. Men det är också att man i det lilla kan beställa andra saker på en meny än det finns, beställa två efterrätter utan huvudrätt eller vad som helst annars.
Tur spelar roll. Man vill många gärna tro att att t.ex. hårt jobb och ens egen förmåga har lett till de resultat man har. Det har de också i många fall gjort. Men man ska inte underskatta slump och tur. Ibland befinner man sig bara på rätt ställe vid rätt tillfälle (eller vice versa). Det vill säga att man kan unna sig lite mer empati för både dem det har gått dåligt för och dem det har gått bra för. På samma sätt kan man i perioder på börsen både ha tur och otur med avkastning.
8. Lilla stegets kraft
Många (inkl. jag själv) brukar säga att ränta-på-ränta fungerar i alla områden. Det är en sanning med modifikation eftersom t.ex. inte hälsa är olinjär. Det jag däremot tror att många menar är att det handlar om flit och systematik, att ta många små steg i en riktning och att det skapar stora resultat.
Vi har en fascination för hjältedåd. Kvällspress älskar rubriker som “Han byggde en bro över en natt” eller “Hon blev mästare över en natt.” Ingen blir mästare över en annat. Som man säger på engelska “Champions are not made in tournaments. Champions are made in training.” Men rubriken “Han lade en tegelsten om dagen i 10 år och det blev en bro” är inte en lika sensationell rubrik. Även om det är det som är sanningen.
Många i communityn sammanfattar det enligt: @straniero: Allt vi gör ger ränta på ränta inte bara vårt pengasparande. @MoneyOnMyMin: Se livet som en båt på ett öppet hav, en grad gör skillnad och helt plötsligt har du vänt på skutan :)) @sarahedstroms på Instagram: Små summor blir stora i längden oavsett om det gäller sparande eller utgifter @marflo92 på Instagram: Börja spara tidigare! Även mindre summor! @evakullenstein på Instagram: Små besparingar är början på något större.
Jag själv brukar sammanfatta det i att “flit och systematik slår allt över tid.” Till skillnad från utfallet är ansträngningen något vi alla kan påverka. Ibland har jag också tänkt på det som att jag är inte smartast i rummet, men jag kan vara den som jobbar hårdast i rummet. Det kompenserar med råge. Amerikanen Jocko Willink är inne på samma tema genom devisen att disciplin ger frihet.
Det sista på detta temat jag brukar tänka är att så som vi gör saker i det lilla, så gör vi saker i det stora. På samma sätt kan man även säga: “Visa mig ditt kontoutdrag / Visa mig din kalender och jag ska berätta vad som är viktigt i ditt liv och om du kommer lyckas eller ej.”.
I nästa avsnitt fortsätter vi med ytterligare ett par teman.