Tre goda ekonomiska råd på vägen | Välj rätt partner, bli inte en trotjänare och spara i indexfonder

Nu skall jag göra ett försök att pensionera mig från detta forum. Jag känner mig dock för väl för att kuna låta bli att korrigera uppenbara felaktigheter, men allmänt tyckande får det vara slut med. Här kommer som slutord mina tre råd för ett bra ekonomiskt liv.

1. Välj rätt partner.

Båda makarna [eller motsvarande] måste ha en ekonomisk samsyn. Efter att den första förälskelsen har lagt sig, blir det oerhört jobbigt om en av dem överkonsumerar hela tiden.

Även om man har delad ekonomi hjälper ofta inte detta. Skall man köpa en gemensam sak, säg husvagn eller vad som helst, hjälper det inte om bara en av två har pengar.

Här har jag haft tur i livet. Även om frugan inte har något intresse av “hantverket” ekonomi, så får hon en uppställning en gång per år, och är nöjd med detta. Hon har givetvis full insyn i vår ekonomi , eftersom hon i och för sig regelvidrigt har tillgång till mitt Bank-ID. På den tiden vi hade ont om pengar var hon sparsam och numera unnar hon sig saker och ting.

Jag har ibland hört någon säga “Vi har aldrig grälat”. Tråkigt tycker jag. Detta innebär bara att en av parterna ger med sig hela tiden.

Även jag och min fru har haft vår beskärda del av gräl. Men vii har aldrig, upprepar aldrig, grälat om pengar. I de fall vi har haft olika synpunkter, har vi alltid resonerat oss fram till en lösning.

Obs! Rubriken är tänkt att vara humoristisk. I mitt fall var det minst lika mycket min fru som valde mig…

2. Bli aldrig “Gammal trotjänare”

Att få en riktigt bra ekonomi kräver ett inflöde av pengar. Det gäller att hänga med på jobbet, vidareutbilda sig och försöka att ta de chanser man får.

Att stanna kvar på sin gamla arbetsplats relativt länge ser jag inte som något fel, bara man hela tiden utvecklas.

Jag brukar säga att jag har haft sju jobb, men bara tre olika anställningar. På mitt första bankjobb började jag i kassan, blev sedan privatrådgivare och till sist företagsrådgivare. På mitt andra jobb fick jag också syssla med lite av varje. På mitt sista jobb jobbade jag däremot enbart med företag.

3. Spara i indexfonder.

Detta ämne har behandlats så utförligt i detta forum, så jag har inget att tillföra.

Lute kuriosa. När jag började att jobba fanns inga indexfonder över huvudtaget. Sedan blev man hjärntvättad " av banken, så att några riktigt bra fondval gjorde jag inte förrän runt sekelskiftet.

Men, med undantag för hedgefonde, så kan man lugnt säga att dåliga fonder är bättre än inga alls.
Mitt sparande tog riktig fart först för ca 25 år sedan. Även om ränta på räntaeffekten inte är så överdrivet lång, har den fungerat väl för mig.

Loppet är alltså inte kört även om man börjar i mogen ålder.

141 gillningar

Tack för ett fint inlägg! :tulip:

Lycka till med din pensionering från forumet! Jag skriver inte så mycket här, men läser desto mer, så jag vet att du har gjort tidigare försök att pensionera dig härifrån. Tack för alla kloka råd!

Ta hand om dig! :sunny::tulip::hugs:

19 gillningar

Klockrent! Den stora bilden av ekonomin som du framför :+1:

Nej, snälla, pensionera dig inte från RT :heart: Ditt perspektiv är viktigt och behövs!

31 gillningar

Har läst forumet under många år och uppskattat dina inlägg och svar! Tack för ditt engagemang

6 gillningar

Bra sammanfattat och skrivet som vanligt. Hoppas du dyker upp någongång som gubben i lådan och hjälper till som du alltid gjort. Dina råd är värdefulla.

8 gillningar

Uppskattar dina balanserade och initierade svar i alla inlägg genom åren :ok_hand:

10 gillningar

Din inblick i hur banker och bolån fungerar har varit en guldgruva och stor tillgång i med detta forumet. Tack för din tid @Nestor och för alla råd!

10 gillningar

En tråd med enbart kloka inlägg, i både trådstart och svar. Jag håller med alla! :smiley: :+1:

Även pensionärer kan vara jobbonärer ibland. Hoppas du kikar in @Nestor

11 gillningar

Väldigt bra skrivit.

Det med att välja rätt partner är spot on. Har släktingar som båda två har svårt att hålla i pengar. Slutat i katastrof.

2 gillningar

@Heron1989 Det låter som två personer med ekonomisk samsyn ju.

9 gillningar

Jaja. Dom va iallafall synkroniserade med att tro att dom hade koll och hade en bra kommunikation. Visade sig att den kommunikationen baserades mycket på lögner och rättfärdigat beteende. Där onödiga bil inköp gjordes och personen sa “Jag gör det för din skull”

Tack för alla goda råd!
Alltid varit glad när man sett svar från dig då har man känt sig trygg att här har vi facit :slight_smile:

Hoppas själviskt att du ströläser och svarar lite då och då så du inte försvinner helt härifrån.

8 gillningar

Alltid haft en bra attityd och kommunikationsförmåga gällande bostäder.

Ekonomisk samsyn kommer jag aldrig få :smile:

2 gillningar

Jag har aldrig grälat med min hustru, vi har varit tillsammans i drygt 25 år.

Vi har inte alltid tyckt lika om allt men vi har inte behövt gräla om något. Det betyder inte att någon av oss alltid ger sig.

2 gillningar

Tack för allt och för att du ofta bidragit med både kunskap, omtanke och logik! Ibland en bristvara i dagens onlinemiljöer. :cherry_blossom:

Hoppas du väljer att dyka upp någon gång i bland på forumet även i framtiden. :blush:

:heart:

7 gillningar

Hej
Jag skulle säga att det inte samsyn om ekonomin som är viktigt men samsyn om hur man vill leva sitt liv som person och som par. Och hur man vill utveckla den.
Ekonomin blir bara en del av det. Men kan man prata om ekonomin kan man prata om mycket.

Stort tack @Nestor!

3 gillningar

Då får man tacka för dina goda råd. Lycka till med pensioneringen.

3 gillningar

Kommer sakna dina sakliga inlägg här. Hoppas att du får en fin pensionering, men hoppas att du kommer tillbaka. :heart:

Borde finnas en utmärkelse för såna här tillfällen @janbolmeson ”Pensionerad” för de som lämnat forumet.

4 gillningar

Detta är nog det mest underskattade rådet från ekonomiska rådgivare. Må vara tillspetsat, men en samsyn på värderingar kring pengar borde vara en av de viktigaste punkterna för att bygga ett långt och hälsosamt förhållande.

9 gillningar