Tre goda ekonomiska råd på vägen | Välj rätt partner, bli inte en trotjänare och spara i indexfonder

Ja, tack @Nestor. Blir tomt utan dig, denne gigant med erfarenhet och historik som få av oss här besitter - har alltid föreställt dig som en ohelig blanding av Gandalf och Ove (“En man som heter Ove”-Ove, ej han från Solsidan) :sweat_smile:

8 gillningar

Fina och bra råd. Som ett litet tillägg så är första punkten så viktig i alla delar av livet inte bara det ekonomiska.
Få saker kan vara lika förstörande som fel människor i sitt liv och få saker kan ge lika bra avkastning som rätt människor.
Skulle vilja dra det så långt att inga personer i sitt liv är bättre för rörelse i rätt riktning än fel.
Även om jag inte riktigt tror på att Nestorn går i pension för gott så passar jag på att tacka för ditt bidrag till forumet.

7 gillningar

Tråkigt, vi kommer sakna dig! Men vilka fina råd du avslutar med! :+1:

5 gillningar

Jag saknar dig redan @Nestor

4 gillningar

Nej! @Nestor. Dina inlägg är ofta bland de som förgyller trådar och slår hål på fördomar. Du kommer vara saknad på forumet.

Tusen tack för både bra inlägg och för att du får mig att hoppas att jag kommer njuta av utförsåkning i ngt mer senior ålder.

12 gillningar

Tack för alla din goda råd @Nestor

4 gillningar

Så är det. En skiljsmässa är dyr. Been there, done that. Kom ur den OK, och försök #2 (partnerval) gick bättre. Drygt 17 år senare är ekonomi inget som helst problem, så är hon gammal egenföretagare också :wink:

6 gillningar

Har inte varit här på RT-forum så länge, men det är synd att du (@nestor) tänker sluta spendera tid i stort sett, här. Tolkar det som om du blir mer ubåt med skarpladdade torpeder :grin: D.v.s. läsa och vid behov svara, men inte starta trådar direkt.

Har läst bra många inlägg av dig vid det här laget och de har varit bra i praktiken vartenda ett anser jag, o jag är rätt kräsen…

5 gillningar

Tack för kloka tankar genom åren och lycka till!

3 gillningar

Så tråkigt med din ”pension”! Alltid roligt och intressant att läsa dina råd och ta del av din kunskap. Hoppas du tittar in här ofta!

4 gillningar

Tack Nestor för fina råd i många av de trådar jag hittat. Hoppas både att du lyckas pensionera dig på riktigt och att du hittar tillbaka.

4 gillningar

Stort TACK för all kunskap och goda råd som du har förmedlat. Otroligt värdefullt med någon som har ett långsiktigt perspektiv och erfarenhet. Hoppas att vi får se dig dyka upp i diskussioner snart igen. Du kommer att vara saknad. Hoppas att du hittar på något roligt och givande med den extra tid du nu kommer att ha till förfogande. :heart:

4 gillningar

Det var tråkigt att höra att du ska sluta med inlägg. Jag tycker att det känns extra värdefullt att få synpunkter från personer som du som har gjort den ekonomiska resan och nu befinner sig i uttagsfasen. Hur man håller i sina sparade medel som pensionär är nog så viktigt som vägen dit och frågan kring om man ska amortera av sitt bolån eller inte gav du ett bra perspektiv på.

5 gillningar

Check, check och check! :heart:

Tack för tiden här och alla dina bidrag till RT!

3 gillningar

Du kommer vara saknad. Tack för vett och sans!

3 gillningar

Först och främst - stort tack till @Nestor för alla perspektiv. Var kan jag läsa resonemanget kring amortering av bolån?

1 gillning

Lite sent på bollen kan jag också bara instämma i hyllningskören. Tack för alla kloka kommentarer, inspel och tankespjärn under åren. Du har gjort mitt och mångas liv rikare. Tack än en gång @nestor.

I chatten pratade vi om att kanske införa en hederstitel i forumet till @nestor:s minne. Kanske just “Nestor”. :heart::slightly_smiling_face:

6 gillningar

Nja, så märkvärdig är jag inte!

Förhoppningsvis har jag slutat med att besvara frågor i RT. När jag skrev mitt inlägg med tre råd hade jag dock faktiskt fjärde som jag strök. Vad är bäst, att spara på börsen eller att köpa en bostad?

Svaret på detta är inte helt enkelt. Svaret kan vara både det ena och det andra. Eventuellt återkommer jag så småningom med ett längre om detta. Övriga inlägg skall däremot försöka sluta med. Bäst att sluta nu, innan man blivit gaggig!

7 gillningar

Jag blir nyfiken på hur din ”uppställning” ser ut? Har du ett program/mall som du använder för detta?

1 gillning