Artikel om privatekonomiska råd

En artikel som sammanfattar viktiga punkter gällande privatekonomiska råd. Inget nytt i sak men bra presentation.

2 gillningar

Tänkte själv startat en tråd, men jag visste inte var först.
Ja det är väl mycket som är självklart för många här, men ändå bra.

Här är rubrikerna för er som inte har abbonemang.

1. Den där aktien går som en raket, investera i den!

2. Överlåt till ett proffs att placera dina sparpengar

3. Ta ut din pension tidigt och placera pengarna själv i stället

4. Spara mycket i början av livet så kan du leva av kapitalet senare

5. Den bästa investeringen är att äga sin bostad

3 gillningar

4. Spara mycket i början av livet så kan du leva av kapitalet senare

Vad skriver dom mer om detta? Låter spontant som ett bra råd, rent ekonomiskt.

De har nog haft Mikael Nyman på besök. :wink:

Men jag tror att det är sunt att unga vuxna inte drömmer om FIRE innan de ens börjat få in en vanlig lön. Från den horisonten är det ett bra råd. Detsamma gäller om man bara menar spara och inte investera. punkten är ju tämligen luddig.

Så här sammanfattar Chat GPT

Punkt 4 handlar om att spara mycket pengar i början av livet för att uppnå ekonomisk frihet senare, eventuellt för att kunna gå i pension tidigt. Denna strategi bygger på personliga preferenser och livsmål. Vissa vill sluta arbeta tidigt och därför leva sparsamt, medan andra föredrar balans i livet och att vara en del av samhället genom arbete. Patrick Siegbahn, finansiell rådgivare, påpekar att detta tillvägagångssätt kan vara riskabelt eftersom lönearbete i Sverige är en förmånlig form av sparande. Han menar att många underskattar hur mycket pensionskapital de faktiskt samlar på sig under ett normalt yrkesliv och istället överskattar det sparade beloppet på sina konton.

1. Spara mycket i början av livet så kan du leva av kapitalet senare

Ett MYCKET bra råd om man bara ser på det ekonomiska. Sparar man mycket i början av livet så kanske man KAN leva på kapitalet senare, om man vill.

Tackar!

Jag har inte jobbat länge i Sverige och blev själv överraskad hur mycket pension jag redan samlat på mig när jag kollade förstå gången, så någon slags poäng har han.

Egentligen är de där råden lika trubbiga som de motsatta råden. Jag tänkte när jag läste att det beror ju helt på. Tex detta med bostadsmarknaden, det är jättesvårt i dagens läge att ackumulera kapital utan den hävstång som bolån ger. Särskilt när man är ung och inte har en topplön.

Skulle säga att i Stockholm är det i princip omöjligt att kliva in på bostadsmarknaden rakt från hyresrätt till villa i 30±åldern. Möjligen om man satsar på pendeltågens slutstationer men annars är det jättetufft att få ihop den typen av kapital och konkurrera med andra med mycket kapital.

Men bor man i en mindre stad kan det så klart vara lättare.

Väldig dålig placering på den reklamen :joy:

1 gillning