427. Bli aldrig en gammal trotjänare! | Del 1 av 4: Visdom, tips och råd om ekonomi och livet

Bias vs fördom. Fördom, eller förutfattad mening om man så vill, är den exakta översättningen och korrekta användningen.

På skånska blir bias dessutom väldigt vulgärt (och roligt) för norrlänningar.

Det är väl en käpphäst jag har… men å andra sidan börjar väl mitt stall bli ganska ansenligt.

2 gillningar

Intressant att diskussionen blir om man kan ta 4, 5, 6 eller 8 veckors semester från livet :man_shrugging::sweat_smile:

2 gillningar

Nja, bias är väl egentligen att vara partisk men det behöver ju inte nödvändigtvis innebära att ens partiskhet är en fördom.

Fördom är för mig en förutfattad, negativ eller intolerant åsikt, vilket inte en preferens behöver vara.

Tänker jag men vi får nog kalla på vår kära språkpolis :man_police_officer: @angaudlinn :sweat_smile:

3 gillningar

“Man överskattar det man hinner på ett år och underskattar det man hinner på tio år”

Jag är 50+. Lilla stegets kraft, eller citatet ovan, blir för mig mer och mer sant och relevant. Och just inom flera områden; Pengasparande, egna barnen, lärande, trädgården, etc

6 gillningar

Tycker det är lite synd att “hälsa” alltid handlar om träning och vill därför belysa att hälsa också kan handla om vila, sömn, stress och allmänt psykiskt välmående. Många är så fokuserade på att de måste pressa in träning i sina tajta scheman att man lever i en konstant stress och brist på sömn och då är frågan om den där träningen verkligen bidrar positivt till hälsan.

9 gillningar

Bias är pariskhet och egentligen mest en teknisk term som bara används av inrökta ekonomer, forskare och annat löst folk i Sverige. :wink: Sedan kan ju partiskheten vara laddad med fördomar eller ej.

Fördomar måste inte vara negativa, även om vi oftast använder det så i språket.

Så säger jag iaf, men språket utvecklas ju ständigt, så det finns garanterat redan invändningar mot detta.

p.s. För mig är bias framförallt en inställning på mer kvalitativa kassettdäck. :joy:

4 gillningar

Heuristik.

1 gillning

Tycker PT är överdrivet. Har gått på gymmet i 8år. Har bara använt PT max 3ggr, överreklamerat enl mig i förhållande till kostnaden. Det enda bra m PT är att man får lära sig lite nya övningar

Mitt trick är att inte hålla på max-övningar utan gör övningar 20/40/60ggr, ex bänkpress i 30kg x 20ggr, nästa gång kanske du gör 30kg x 21ggr. Du gör små förbättringar men förbättras. Känns psykologiskt mycket bra, känslan att blivit lite bättre sedan förra träningen.

Att öka med ett max-lyft till på 50kg i bänkpress kräver mycket träning. Risken för skada ökar om håller på att försöka öka antalet gånger på max-nivåer, istället för att öka antalet gånger på 60-70% av max. Dvs hellre mycket små förbättringar än ngn enstaka stor.

1 gillning

Jag tycker generellt som du, men samtidigt beror det nog på hur träningsintresserad man är. Om vi lyssnar på detta avsnitt kan jag ju säga att av alla mina manliga kompisar kan jag bara komma på en enda som inte är otroligt mer nördigt intresserad av träning än Jan. Jag tycker att Jan förklarar ganska bra varför han nog har behov av PT.

2 gillningar

Ja, kanske till och med ännu bättre. Så här tänker jag:

To be biased; att vara partisk

To have bias; att ha fördom

1 gillning

Nej, det är en etablerad term inom psykologin :man_police_officer::grinning_face: .

Vi använder det lite på samma sätt som “snedvridning” eller “systematiskt tankefel” skulle göras. Eller nämnda partiskhet, vilket dock används i andra sammanhang.

Fr.a. är det som direktlån i form av kognitiv bias det används, ibland enbart bias. Jag skulle inte översätta det till fördom. Säg vad man vill om anglicismer.

4 gillningar

Är inte budskapet egentligen

Bli inte en underbetald trotjänare bara för att du är en trotjänare

?:sweat_smile:

4 gillningar

Inser när jag läser i den här tråden att jag mår otroligt bra av att läsa mycket av det som skrivs här. Väldigt hoppfullt och inspirerande. Ska lyssna på avsnittet imorgon.

2 gillningar

Ja, alla som gifter sig planerar ju ändå att vara ihop livet ut - trots tydlig statistik att så inte är utfallet hälften av gångerna - så då kan man ju lika gärna skriva ett ÄO eftersom det aldrig ska användas - eller hur?

Historisk utveckling är dock inte en garanti för framtiden - som man säger här på forumet.

1 gillning

Bra poäng, och för att må bra är även mat och vikt väldigt centralt - två faktorer som många gärna vill förtränga är en drivande faktor till dålig hälsa - de flesta som ”tränar” skulle förmodligen kunna ta lågt hängande frukt för hälsan om man skippade löprundan och istället spenderade mer energi på att lära sig grunderna om mathållning.

Träningstips:

Ha ett par hantlar under skrivbordet och kör några reps lite då och då. Addera sen lite armhävningar.

Finns en hel del man kan göra med minimal utrustning / enbart kroppsvikt.

Inget man blir bodybuilder av men mindre stress än att springa till gymmet (om man inte gillar det).

1 gillning

Helt rätt! Man kan göra det mesta hemma ja. Gå på gym är hemskt och något jag aldrig lyckats göra mer än max en gång per försök.

1 gillning

Jag tänker att om vi mot förmodan ska skiljas någon gång tycker jag att det är okej att dela på allt och då behövs inget äktenskapsförord.

1 gillning

Det kan man ju tänka, men man kan också tänka sig ett scenario där den ene varit den som jobbat upp det ekonomiska under lång tid och sedan är den andra otrogen eller nåt liknande - är du lika pigg på att dela lika i ett sådant läge?

1 gillning

Denna är en kluring. Men såg ett klipp på Facebook idag som jag tycker fångar begreppet rätt bra.

Är inget fan av Tiktok och har inget konto, men den går att se utan app och registrering.

3 gillningar