Oj. Kul att man kom med här. Fanns ju massor av bra råd från folk. Intressant avsnitt.
Nu är jag inte i det läget så för mig är det alternativet inte relevant.
Jag har mer pengar än min hustru men om vi skulle skiljas skulle mina kostnader minska så rent ekonomiskt skulle det inte vara ett problem.
Du kommer med än mer i de andra. ![]()
så tack för dina inspel. ![]()
Spännande. Kul om nåt av allt man tänker kommer till nytta. Haha!
Tror du nu ja ![]()
Bra avsnitt, har egentligen bara en sak att flika in på vad @carolinebolmeson sa gällande att hon undrade om man verkligen helt plötsligt fick resultat på träningen. @janbolmeson Ni båda verkade på slutet av den diskussionen vara överens om att det inte gäller för träning.
MEN jag anser att det är fel. Ni kommer absolut inte vakna upp en morgon och inse att ni ser ut som peak Arnold, jag började träna för några år sedan och insåg igår att jag kan springa 5km och prata i telefon samtidigt utan att hamna i zon5. Något jag inte trodde var möjligt. Det kom som en chock för mig. Helt plöstligt.
Så jo vissa dagar upptäcker man bara “oj” jag kan visst det här nu, eller oj denna ådran syns där, eller oj denna tröjan börjar bli tajt / lös.
Så mycket klokskap i detta avsnitt! Tack för detta! Jag har många nya tankar att tänka efter att ha lyssnat.
Det här med att det man tycker är viktigt borde synas på kontoutdrag. Nja, både sant och ändå inte. Jag läser mängder av böcker och är stammis på biblioteket. Det var några år sedan jag köpte en bok till mig själv. Däremot köper jag ofta böcker och ger i present till både barn och vuxna.
Jag vet det.
Lägre hyra, mindre alkohol, mindre dyr mat och mycket lägre resekostnader.
Vad roligt! Vad stack ut mest för dig? ![]()
Bra avsnitt, med många nyttiga lärdomar. Delar dock inte uppfattningen om att det är odelat positivt att man startar upp ett stort antal böcker som man inte läser färdigt, om man inte fastnar direkt. Personligen fångas jag väldigt sällan/aldrig av en bok innan jag läst minst ca 50-100 sidor. Hade jag följt er devis hade jag aldrig läst färdig några böcker och därigenom missat många guldkorn.
Att ränta på ränta gäller inom fler området än inom ekonomi.
Jag vet inte var jag såg detta. Kan vara härpå forumet, podden eller en bok. Det är något som jag tänker på då och då.
En del säger: lev idag och strunta i framtiden för du kan dö imorgon. En del fastnar med att bara tänka på framtiden.
Det fina mellantinget/citatet är:
Planera ditt liv utifrån att du kommer leva din halva din förväntade livslängd, så att du är nöjd om du bara lever dit.
Det hjälper mig i det mesta förutom ränta på ränta, då mesta biten av förmögenheten hamnar i den andra halvan i livet man inte planerar för. Så det måste appliceras i rätt kontext.
Med tanke på äktenskapsförord:
Många brukar lyfta fram att vart annat giftermål leder tills skilsmässa. En nyans på det är dock att finns hyfsat många som varit gifta flera gånger.
Så i praktiken är det inte riktigt lika vanligt att någon skiljer sig som det låter men en del gifter och skiljer sig i stället flera gånger. Så man kan ändå finna ett hopp att mer än hälften av personerna trots allt håller ihop for life om man kollar på individnivå ![]()
Tack för dina insikter! Det känns uppmuntrande ![]()
Angående ränta på ränta effekten och hälsa: absolut är det ju så att musklerna inte plötsligt exploderar, men eftersom hälsa är så mycket mer än bara muskler så är det värt att lyfta fram verkligheten av ränta på ränta effekten för hälsa. Ofta är det ju så att man börjar på ett hörn, exvis träning . Man börjar ju med det som blir av. För mig var det en kort lunchpromenad i solen under vintern. Det kan ju sedan leda till att man får upp intresse för träning, vilket i sin tur gör att man börjar fundera på kost, o kanske efter ett tag börjar man prata med vänner (eller med AI.. ) om hälsa och sunda val.. o så rullar det på
Om du santisigt tänker dig att du ställer dig framför spegeln dag1 och har en kopia av dig själv parallelt till dig själv, där kopian aldrig tog varken första eller andra steget.., o så kollar du i spegeln varje dag ur holistiskt hälso perspektiv. Så kommer du inse att första dagarna ser du inte jättestor skillnad på majoriteten av de plan du tittar på. Men spola då fram 1, 3, 10 o 20 år, med antagandet att parallell-universum-Jan aldrig tog något hälsosteg, medan Jan i vårt universum lät ränta på ränta effekten få full effekt vad gäller intresse o goda hälso vanor. Då kommer du se en punkt där de två kopiorna mer liknar två helt olika personer, än kopior. Väntar du tillräckligt länge så kommer du med största sannolikhet se kopian i graven medan riktiga Jan vid livet och nöjd över sina val. (givet att enda skillnaden mellan de två universumen är just Jans val att öka intresset för sin hälsa).
Det är den lätta biten. Utöver det kan man ju spekulera hur de två valen ev skulle påverka sekundära effekter. Skillnader i ork, humör, och själv-insikt kan ju påverka ens relationer, jobb, ekonomi, o mycket mer.
Så ja, ränta på ränta effekten är i högsta grad verklig och påtaglig även vad gäller hälsa. Ifall det nu var nån som började tvivla en sekund där när Jan så fyndigt försökte skjuta ner Carolines kommentar kring detta.
Tack för ett trevligt avsnitt!