Fast jag tycker nog att det är lite skillnad på när man har en kund som måste betala för en produkt/tjänst man levererar- då är det viktigt att kunna ge och ta konstruktiv kritik. Men det här är ju något annat.
Vi är inga kunder, vi sitter snarare runt en lägereld som Jan/Caroline/Oliver/moderatorer (förlåt om jag glömt någon ) anordnat och de servar oss genom att hålla elden levande. Vi hjälper till med snacket. Om någon erbjuder sig att se till att det finns en lägereld så borde vi vara tacksamma för den istället för att klaga på vilket virke som används.
Men du kan ju inte mena att det du sa kan tolkas som något positivt “nu kommer det nya och fler avsnitt igen”? Det är lite som om jag skulle gå och säga till en vän “nu har du äntligen gått ner i vikt och är snygg igen”, och sen när hen tar illa upp så skulle jag säga “vad slår du på stora trumman för, fokusera på att jag tycker du är snygg igen”. En sk “kränklimang”.
Det är väl precis det diskussionen handlar om → vill du ha andra typ av avsnitt, då kanske det är värt att formulera sig så att det landar väl hos mottagaren. I synnerhet då ingen av oss betalar för innehållet, då är en trevlig ton det minsta man kan erbjuda som vuxnatillsammans.
Är det inte precis det vi är? Om alla slutar lyssna och använder forumet. Då måste väl enorma ersättningar försvinna? Eftersom det blir inga reklamintäkter, svårare få in nya personer till pateron etc. Det blir väl på sikt något dom måste fylla med något annat för att ha samma standard och inkomster.
Håller med det blev fel. Trodde som sagt det var högre tak i forumet. Men lärt mig den hårda vägen. Det var lite med glimten i ögat till Jan pga detta ”Har behövt köpa mig lite tid på grund av andra engagemang.”
Nä, vi är inga kunder- vi är här på frivillig basis och behöver inte betala för innehållet. Vi kan frivilligt välja att stötta genom Patreon, men det är inget motkrav för att få ta del av innehållet. RT:s kunder är annonsörerna, och de är ju uppenbarligen nöjda. Eller så finns det garanterat andra annonsörer om någon skulle hoppa av. De har blivit så stora som de är för att de är genuina och är sig själva och bjussar på sig. Inte för att fler köper deras produkt. Tappar de vissa läsare/tittare så tror jag inte att de kommer sluta vara sig själva för att locka tillbaka läsare/tittare, så beroende är de inte av oss. Någon som brinner för sin sak, där försöker man inte släcka lågan.
Jag betalar ej för facebook men anser väll ändå till viss del att jag är en kund hos dom då de tjönar pengar i form att reklamintäkter etc som de får genom den tid jag spenderar hos dom.
Detta är ett av de vanligaste missförstånden om facebook. Kunderna är de som betalar för reklamen. Vi är varan som säljs. Lite som djuren på zoo. De är på zoo och nyttjar deras anläggning. Men det gör dem inte till kunder.
Jag håller ändå med @carolinebolmeson om att det är svårt att ge bra råd som gäller alla. De råd som radas upp i avsnittet är mycket bra, det beror på att de är väldigt generella och kan tolkas på många olika sätt.
Våga vara stolt över den du blivit.
Kanske inte ett bra råd till t.ex. Tysklands diktator på 30/40-talet, han hade nog behövt feedback på att han hade tagit några rejäla kliv fel istället för att fokusera på stolthet…
Som kontrast, jag tycker detta var det bästa av de fyra avsnitten, tycker diskussionen blev väldigt bra, och bra sammanfattning av dessa ”riktlinjer” som pratats från och till mycket om tidigare.
På sistonde har jag minskat på sociala medier, nyheter samt människor som ofta vill diskutera ointressanta saker. Den mentala energin man lägger på att sålla och processa inputs som i stort saknar värde kunde istället vara bättre sömn och en mer fridfull tillvaro.
Det är inte som att jag inte läser nyheterna längre, men jag försöker hålla det till färre tillfälle och mer relevanta nyheter. Vardagliga dumheter som sker är egentligen inte nyheter utan bara brus. Allas reaktioner på nyheter är mestadels brus.
Låt också folk ha dumma åsikter om de visar tydligt att inget du gör kommer att hjälpa. I det läget är det bättre att lirka sig ur samtalet än att bemöta det.
@janbolmeson Väldigt bra avsnitt, har varit intressant att lyssna på denna miniserie.
En intressant sak inför nästa 5 års reflektion hade varit hur mycket använder du AI nu och till vad.
Det riktigt intressanta vore om du nu skrev ned dina tankar kring AI, hur mycket du använder det i ditt jobb och till vad.
Sen gör samma sak om 5 år och tar med det i en punkt och diskuterar kring skillnaden mellan hur Jan 2025 och Jan 2030 jobbar med och använder AI.
Men då skulle du behöva fnula lite på det nu och anteckna så det blit autentiskt om 5 år!
Edit:
Vill man göra det ännu mer spännande så skriver du ut pappret och gömmer det i ett kassaskåp i ett kuvert och öppnar det live under inspelningen och läser.
Vi dras till bruset eftersom vi människor inte bara söker information utan också gemenskap. Det är nästan evolutionärt – i ett brusigt lägereldssorl kunde du höra både skrönor, skratt och ibland det där viktiga varningsropet. Forum är en digital version av det: 90 % småprat, 9 % märkligheter, och 1 % ovärderliga guldkorn. Men hela paketet gör att man stannar kvar.
Håller med om att Carro droppade en golden nugget vid 54 minuter av this too shall pass vid fina tillfällen i livet; buddhismens mindre kända sida av citatet, som visar på hur allt egentligen tillfälligt och vi inte kan ta begär till vissa företeelser eller känslor under illusionen av beständighet.
Jag lyssnade idag under trädgårdsarbete. Tack för sällskapet!
Men, hur snygg tajming var det inte när @janbolmeson pratade om den judiska traditionen med förlåt och försoning en dag om året och det idag är… just det… yom kippur, försoningsdagen.