446. Spara rätt och lätt med Lysa 2026 | För både nybörjaren och experten

Berätta hur det går!

En polare vill veta exakt hur jag gör, men det vill jag inte säga just nu, eftersom jag dels bara gjort det i perioder, dels inte vill ge råd om något som jag inte har utvärderat ordentligt.

Vi kom överens om att jag ska köra ett ordentligt test i år, så nu har jag skapat ett speciellt ISK där jag har satt in en summa som jag sedan har köpt fem lika stora delar bra fonder i fem olika fondkategorier.

Dessutom har jag skapat regler för hur ofta jag ska utvärdera och vilka kriterier jag ska gå efter om (när) någon av fonderna behöver bytas ut.

Det är inspirerat av teknisk analys: ingen hype, inga killgissningar, inga känslor: bara ren metod.

Jag tänkte att jag utvärderar i förhållande till den mest populära fonden på Nordnet (soumi indexi) och s&p 500. Nu lägger jag just så klart till Lysa bred aktier också :wink:.

Sparar i Lysa åt mina brorsdöttrar, det handlar om +15 år. Dom kommer inte kunna vara aktiva, det kommer inte vara stora kapital. Tycker dock att kostnaden 0,4% är på gränsen.

Personligen passar det inte mig alls med Lysa, har AB och relativt stort kapital och vill optimera skatt och styra själv.