Ja, det kan bli lite löjligt hur man oroar sig när man absolut inte behöver, men jag vet från egen erfarenhet att det inte är lätt att släppa den mentaliteten. Vi skulle kunna sätta allt på bankkonton, ge oss riktigt rejäla ”löner” och ändå ha mycket av kapitalet kvar när vi dör. Ändå sitter man där ibland och tittar på elräkningar och kvitton från matbutiken och tänker att man skulle nog spara mer… lite sjukt är det. Men vi lyckas i alla fall bränna en hel del på resor så det är alltid något!
Välkommen till forumet!
Det där får ni sätta er ned och prata om ordentligt. Många gånger troligen.
Kanske testa att göra en “budget” som innehåller utgifter och det som blir kvar efter dessa. Dela resten i två delar med lagom stor procent i varje. “Till sparande” och “måste spendera”. Det är en nyttig övning. Man måste ju kunna gå från att bara spara till att också “slösa” lagom mycket.
Lycka till!
Tror att “många gånger” är nyckeln här ja :-). Tack!
Ja, heja er! Vi har faktiskt en resa bokad i höst vi också - alltid något! ![]()
Välkommen till @Firedragon till forumet och välkommen till samma läge i ekonomin som många av oss andra går genom. Att ekonomin växt och känslan inte riktigt hängt med. Ett klassiskt hjärta vs hjärna problem. ![]()
Det är inget fel, ni är inte ensamma och många har upplever / upplever samma sak. Bara att du lyssnar och hänger här nu är ju steg på resan framåt. Typ först behöver man ju insikten, sedan kan man göra något åt det.
Finns mycket att göra, börja gärna lyssna på de andra avsnitten med Moa som jag länkar till. Detta var ju bara ett allmänt snack-avsnitt baserat på frågor och förra var lite ett smörgåsbord. I andra dyker vi ner lite djupare. Lyssna gärna även på avsnitten om rikedomstrappan 420 och framåt.
Sedan handlar det mycket om det vi pratar om i avsnittet att prova, prata, urskilja hjärta från hjärna, prata med andra för att se att det inte är något fel utan normalt. Sedan kommer man anpassa sig till den nya situationen. Nu tar inte @MoaD nya klienter direkt, men du kan ju hänga på oss i Flocken eller bara prova att doppa tårna som supporter där vi kör med Moa 4 och 24 mars kring tex värderingar som är en del av svaret.
Håll oss gärna uppdaterade på hur det går för er. ![]()
Tack, jag har lyssnat på samtliga avsnitt och trodde det skulle bli lättre längs vägen, men icke :-). Vi ska ta en privat liten “workshop” i helgen och se om vi kan lösa upp någon liten knut (av troligen många). Vi får säkert anledning att återkomma <3.
Haha, förstår. Se det som ett framsteg, medvetet inkompetent på en ny nivå. ![]()
![]()
Ett tips, häng på Livsplans-eventen vi kör på Patreon under året, rätt mycket kommer ge klarhet där + att vi sprider ut det över tid.
Här är nästkommande:
Återkom gärna med frågor och funderingar så hjälps vi åt. ![]()
Tack <3. Jag ska kolla in Patreon också.
Köra en bil man tycker är ful, men ta in en designer vid renovering av sin tvättstuga.
Jaja alla är vi olika i våra prioriteringar ![]()
Vilket är ju exakt poängen med avsnittet. ![]()
![]()
Kreativiteten och fantasin är oändlig när det kommer till att lura folk på pengar. Det ska man aldrig underskatta. Behövs inte guld för att kunna ta mycket betalt.
Precis. Måste man leva enligt sin “nivå”? Om mam trivs med sitt liv som det är, varför ska man tvinga in sig själv i en livsstil och tankesätt som man inte är bekväm med?
Jag tror det funkar på de som har så stor förmögenhet att de är fire för länge sen. Alla som har mål att bli ekonomiskt oberoende kommer dock inte se någon poäng att spendera så ens förmögenhet är ±0. Man vill ju gå plus hela tiden, inte står och stampa.
Älskar avsnittet!!
Hej!
Jag lyssnade på avsnitt 448, 3 minuter från slutet.
Ni nämnde att man kan sätta upp en periodicitet vid arv, och att man kan ange förbehåll för att arvet ska falla ut. Kan man alltså skriva det i sitt testamente?
Hur gör man det? Arvtagaren har ju alltid rätt till sin sk laglott, och den kan väl inte villkoras?
Tacksam om ni kan dela med er av tips och info om detta.
Mikael
Nej, det kan den inte. Däremot har jag hört exempel på att man kan säga typ:
- Du har rätt till din laglott, men om du väntar på villkor X så får du din laglott + Y, annars bara din laglott.