Fortsättningen på vårt mer personliga avsnitt där vi svarar på nästan alla frågor som ni skickade in. Allt från vad lägger vi för mycket respektive för lite pengar på, om jag har en dyr klocka, till hur många som följer RT, om ansvaret, om RT har hindrat oss från att göra något. Så lite gott och blandat. ![]()
Vi kommer även in på några av de roliga historier när man blir igenkänd på stan av både poliser men även äldre herrar på skolavslutningen som ropar:
Hej du! Jag känner igen dig. Du är, du är… den där indexmannen!
Ja, det blir som vanligt både högt och lågt med bl.a.
- Varför jag väljer index trots alla år av aktieanalys, och vad egot hade med saken att göra
- Ansvaret i att nå hundratusentals varje månad, och varför det kanske är det som en dag får mig att sluta
- Att vi aldrig byggt en fasad: “this is what you get”, på gott och ont
- Pinsamt nog började allt som ett rop på hjälp 2007, inte som en affärsidé
- Varför det svåraste kanske inte är att spara pengar, utan att tillåta sig att leva
Hoppas att du gillar det!
Jan och Caroline
Tittlyssna eller läs hela avsnittet
Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:
Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 469 och del 1 (486). Är du supporter får du det reklamfritt här.
En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.
- 00:00:00 – Introduktion till avsnittet
- 00:02:23 – Vad vi faktiskt spenderar pengar på: mat, resor och städhjälp
- 00:05:25 – Jan lägger för mycket på Apple-prylar och proteinpuddingar
- 00:06:47 – Caroline om krämer, kläder och smålögner om priser
- 00:08:16 – Att lägga för lite pengar på sig själv
- 00:12:14 – Svårast att göra avkall på: teknikprylar eller skönhetsprodukter
- 00:15:11 – Vad Jan och Caroline förändrat hos varandra ekonomiskt
- 00:18:37 – Känsla före logik: Tesla-köpet som statusbeslut och rationalisering i efterhand
- 00:22:50 – Välgörenhet: fadderbarn, SOS Barnbyar och att ge anonymt
- 00:25:13 – Carolines stockpicking-träff och varför enskilda aktier är svårt
- 00:28:30 – Fattigveckan: stoicismens övning i att vänja sig vid obehag
- 00:31:52 – Hur RikaTillsammans startade: bloggen som egentligen var ett rop på hjälp
- 00:35:31 – Manlig identitet, aktier och egot i att slå marknaden
- 00:38:13 – Att jobba ihop som par: olikheter som styrka och källa till konflikt
- 00:39:36 – Hur stort RikaTillsammans blivit: 35 000 i communityn och hundratusentals nådda varje månad
- 00:41:37 – Att bli igenkänd, ansvar och möten med följare
- 00:46:48 – Jurister, investeringsrådgivning och ansvaret i att påverka andra
- 00:52:01 – Hur RikaTillsammans finansieras: Patreon, reklam, event och det vi valt bort
- 00:55:19 – Privat och offentlig: varför vi aldrig byggt en fasad
- 00:58:08 – Communityn: samma rädslor oavsett ekonomi
- 01:01:02 – Om fem år: sjukvård, hemvärn och framtiden för RikaTillsammans
- 01:08:06 – Sämsta rådet inom finans och boktips
