469. Bakom kulisserna: vad lägger Bolmesons för mycket resp. för lite pengar på? | Del 2 av 2

Fortsättningen på vårt mer personliga avsnitt där vi svarar på nästan alla frågor som ni skickade in. Allt från vad lägger vi för mycket respektive för lite pengar på, om jag har en dyr klocka, till hur många som följer RT, om ansvaret, om RT har hindrat oss från att göra något. Så lite gott och blandat. :slight_smile:

Vi kommer även in på några av de roliga historier när man blir igenkänd på stan av både poliser men även äldre herrar på skolavslutningen som ropar:

Hej du! Jag känner igen dig. Du är, du är… den där indexmannen! :joy:

Ja, det blir som vanligt både högt och lågt med bl.a.

• Varför jag väljer index trots alla år av aktieanalys, och vad egot hade med saken att göra
  • Ansvaret i att nå hundratusentals varje månad, och varför det kanske är det som en dag får mig att sluta
  • Att vi aldrig byggt en fasad: “this is what you get”, på gott och ont
  • Pinsamt nog började allt som ett rop på hjälp 2007, inte som en affärsidé
  • Varför det svåraste kanske inte är att spara pengar, utan att tillåta sig att leva

Hoppas att du gillar det!
Jan och Caroline

Tittlyssna eller läs hela avsnittet

Som vanligt får du både en sammanfattning, artikel och hela transkriberingen (numer förfinad med innehållsförteckning och allt) på hemsidan:

Men självklart kan du även titta på det via Youtube eller lyssna på det där poddar finns som avsnitt 469 och del 1 (486). Är du supporter får du det reklamfritt här.

En grov innehållsförteckning som ger en bra känsla för vad avsnittet handlar om.

8 gillningar

Har inte lyssnat igenom avsnittet än men jag kan omöjligen tro att du lägger för mycket pengar på Apple-prylar Jan. Måttstocken är ju Marco Arment.

1 gillning

Har du blivit småpåve @janbolmeson ? :innocent:

Julius Index III

8 gillningar

Kul avsnitt! :grinning_face:

Angående autenticitet så tror jag att det också är vinnande som koncept i mottagande ände att man känner att någon faktiskt har för avsikt att söka det äkta, inte bara som interface i att välja mellan att adressera det äkta eller att tala till personan.

Om eventuellt nedläggande av RT/knyta ihop säcken om några år så vore det ju intressant att plocka upp äkthets-narrativet; vad hade på riktigt gjort RT spännande för er igen? :innocent:

3 gillningar

Du får allt berätta historien bakom Jan Paulus XII och Sankta Caroline av Mellanheden :joy::+1:

3 gillningar

Haha, what happens i Mellanheden stays in Mellanheden. :rofl:

3 gillningar

Angående “fattigveckan” är det bara jag som tänker på Pulp - Common People, https://www.youtube.com/watch?v=yuTMWgOduFM.
Visst man kan absolut leka fattig i form av att strypa sina kostnader men man kan inte sätta sig in i den utsattheten det är att vara fattig. Man har alltid möjligheten att säga jag pallade inte mer eller det var inget kul så är man tillbaka till tryggheten igen.

6 gillningar

Tack för fint avsnitt som sällskapade mig under morgonen. :smiley:

p.s. Jäkla poliser. Ena stunden brottar de ner dig och nästa skräms de. Jag förstår om du lägger ner snutplanerna. :zany_face:

3 gillningar

Tack för ett intressant avsnitt. Två funderingar och reflektioner.

• Teslan kan ses som en investering i RikaTillsammans. Tänk så stort intresse i form av trådar och poddar som ni skapade genom att ge er in i en ny bilägarklass. Sjukt spännande för många av oss som hänger här. Man måste ju trots allt få användning av all den avkastningen som skapats genom att lyssna på alla era andra avsnitt :slight_smile:
  • Det där du Jan nämnde om att du upplevde en storm av kritik om du bjuder in oliktänkande till podden är något som jag själv numera även kan känna av som forum-medlem. Jag undviker numera helt att kommentera eller skapa trådar där jag går emot normen. Är sällan eller rent av aldrig som ett alternativt perspektiv kan få gehör utan att trådarna blir kilometerlånga. Det tycker jag är synd och något som jag inte alls upplevde när jag hittade hit för många år sedan.
1 gillning

Tack för fina avsnitt :ok_hand:t2:

Fortsätter du med dina hemvärnsplaner Jan så är det helt klart ett alternativ till ”fattigveckan”, folk brukar få lite annat perspektiv på vardagen efter ett par dagar i fält har jag hört :wink:

2 gillningar

Tack för underhållande och tänkvärda avsnitt. Fint att ta del av er personliga resa, bilresan till Åre gick ovanligt snabbt tack vare Olivers intervju. Har ett tips till er som kanske kan underlätta irritationen runt planering/tillagning av mat för det tar både tid och energi att tjafsa om sånt.

Då ni är en familj på 4 kan varje familjemedlem tänka till om 3 rätter var som är en vardagsfavorit. Då har ni 12 rätter att skriva ner i anteckningar i någon av era Apple-devices.. Dessa kan ni rulla på.

Förslag på söndagar är att göra storkok, kanske 2 rätter som kommer att spara så mycket tid när vardagen drar igång! Jag har dessutom massa bra tips till Caroline om schampo om man tappar hår (jag är frisör) men det kanske inte är Intressant i ett forum för ekonomi.:wink:

Heja er! Jag är så tacksam för er podd, jag får alltid så mycket inspiration till både sparade och att göra livet rikare.

Jag tar gärna emot dina kunskaper och råd kring schampoo för när man tappar hår. :grinning_face:

1 gillning

Har verkligen ”de flesta kvinnor någon form av diamant på fingret” som är värd över (svårt att höra) 30 000 eller 50 000 kr?

Under hälften av alla vuxna i Sverige är gifta och fram till typ 90-talet var släta guldringar standard i Sverige. Nu för tiden kostar dessutom diamantringar från 5000 kr.

Misstänker (hoppas!) att det här är ett fall då umgängeskrets har fått stå som modell för allmänheten. :sweat_smile:

3 gillningar