Aktier vs bitcoin

Såg en intressant bild på twitter idag som jag vill dela med mig av.
Jag hörde intervjun med Jan i en annan podd när han var med och pratade om kryptovaluta. Tankar?

Bolag som har koppling till blockkedja/bitcoin vs bitcoin 1 år

Tror fler är bekväma med att köpa enskilda aktier än certifikat, samt att flera av aktierna säkert ingår i någon ETF som folk köper pga. FOMO. Tankar? Senaste trenden bland Svensson precis som cannabis-aktier, 3D-skrivar-aktier, .com-aktier etc var, vilket driver upp priserna tillfälligt.

Personligen skulle jag inte hålla såna där värdepapper någon längre tid.
Det finns väl lite stabilare företag som tex Microstrategy. Men de är också en “leveraged play” mot bitcoin.
Jag förstår inte riktigt värdet med att öka risken ännu mer än att bara hålla bitcoin och sitta still i båten i minst 4 år.
När det kommer till mining så är det oerhört svårt att få lönsamhet i det.
Man har som stor/gammal spelare i mining-branchen inga direkta fördelar av det, utan man blir konstant konkurrensutsatt för de som kommer in med bättre finansiering och nyare hårdvara.

Den absolut säkraste investeringen du kan göra när det gäller motpartsrisken är riktiga bitcoins, under förutsättning att du håller den själv på ett korrekt sätt.
Det är nämligen så att du håller den riktiga tillgången. Ganska likt som att du har en guldtacka i ett eget kassavalv. Så, håller du din nycklar rätt, med tex multisig där nycklarna är spridda på olika kontinenter så kan inte ens en nation kommande åt dem.