Hej, jätteintressant att läsa om pension och alla bra inlägg. Jag är 62 år. Jag har för länge sen från SPV bytt till handelsbanken HSB liv, P 60, avgift 0.37. Dyrt.
Har sett att det rekommenderas AMF generationsportfölj, avgift 0.20 -0.13 ( vid 65 år)
Är AMF ett bra val? Finns det andra val?
Det verkar ju som det jag har och även AMF gått minus sista tiden.
Har från Collectum 2 st. ITPK 2010 även dom i Handelsbanken LIV. Avgift 0.10. Men de går minus och gjort så en tid. Men tänkt att det är billigt.
Har fått tips om SPP entrelösning “ett val ITP 2023”. Kostnad 0,12 - 0,07.
Bra val? Finns det andra val?
Jag försöker verkligen att läsa på men får ont i magen av alla beslut.
Välkommen till forumet. Med tanke på dina frågor och din ålder skulle jag nog rekommendera att ta ett möte med @monica på Pensionsguiden. Hon har stenkoll och erbjuder både individuellt möte eller kurs.
Det som kan vara bra att veta är att AMF inte har några indexfonder. Det är aktiva fonder som ser ut som indexfonder. De har förvisso presterat bra, men dock ett avsteg från forskningen.
Absolut! Men betydligt färre innehav än SPP. Deras
entrélösning innehåller Storebrand Global All Countries och Storebrand Sverige. Vi pratar tusentals fler innehav i betydligt fler länder. Sedan går det att diskutera deras stora vikt i Sverige.
@Madeleine_Molander1 Både AMF och SPP har bra entrélösningar med bra aktiefonder som sänker risken automatiskt inför pensionen med räntefonder. Spelar inte så stor roll i praktiken vad du väljer. Möjligen att AMF kräver lite mer uppsikt när det gäller deras förvaltning. Aktiv förvaltning kan ju köra i diket, se bara på Alecta.