Hej
Jag är ny här och undrar om det är dags att om balansera sin portfölj innan nästa år. Jag har investerat i ca 3 år.
Hur brukar ni andra göra när det gäller era portfölj?
Min portfölj, länsförsäkringar global index 35%, avanza global 35%, plus allabolag Sverige index 15%, amf räntefond mix 9% och avanza emerging markets 6%.
Vi behöver veta din målfördelning. Anledningen till rebalansering brukar vara att en eller flera tillgångar har stuckit iväg och blivit en för stor del av portföljen. Då kan man sälja av lite och slänga in pengarna i en tillgång som inte stigit och därmed återgå till portföljens målfördelning.
En annan anledning kan ju vara att man vill höja eller sänka risken. Då får man köpa därefter.
Är något av detta anledningen till din fråga eller bara känns det som att det borde vara dags?
Utifrån de förutsättningarna hade jag personligen skippat räntefonden då du avser investera 10+ år. Hade istället ökat på tillväxtmarknaden till 10% samt sänkt Sverigeindex till 10%.
Om du har en målfördelning tycker jag att det är bra att ombalansera ibland. Jag tycker det är bäst att bestämma på förhand hur ofta och när du vill ombalansera, t ex varje år i januari och juli. Ett rimlig intervall är 1 till 4 gånger per år.
Målfördelning innebär hur stor vikt av portföljen en tillgång ska vara. Exempel: Jag vill ha 50% aktier och 50% räntor. Säg att mina aktier sticker iväg uppåt en massa så att fördelningen nu blivit 70% aktier och 30% räntor. Då kan jag sälja aktier och köpa räntor för att rebalansera tillbaka till min MÅLFÖRDELNING; 50/50