Är det här en okej fördelning på mina fonder?

Hej
Jag funderar över mitt fond innehåll i procent.
Är detta ok eller ska jag öka minska nånstans ?

Tack på förhand

Aningen lågt på tillväxtmarknader kanske.
Sen kan man ju ha lite åsikter om vissa fonder med höga avgifter.

Gillar fonderna! Personligen hade jag justerat fördelningen till något i den här stilen om jag var tvungen att ha just dina fonder:
65% LF global
15% SEB hållbar
10% Swedbank Asien
10% Resten

Detta för att få en förväntat högre riskjusterad avkastning och något lägre total avgift.

1 gillning

Hej Malin
Tycket att du har en bra portfölj. Men då du ändå flörtar med innehav, sektorer och strategier som övertid har givit en mycket bättre avkastning och riskjusterad avkastning så ser jag inte argumenten för att ligga med en skevhet i portföljen som dessutom drar ner din förväntade avkastning samt försämrar din riskprofil. Skulle snarare dra ner LF och dra upp övriga! Tillväxtsmarknadsfonder skulle jag hoppa över helt och hållet då den typen av fonder i princip bara adderar risk och tyvärr har en låg förväntad och faktisk avkastning. Om vi dessutom går på djupet så är riskjusterad avkastning för EM fonder mycket dålig (bland de absolut sämsta i hela branschen). Dessutom tar du del av EM via dina andra fonder både direkt och indirekt.
Låt inte förvaltningsavgiften förblinda dig utan se till den förväntade och den faktiska alternativkostnaden.