Att spara som 63-åring?

Jag har aktiverat min allmänna pension sedan ett par månader och tjänstepensionen (10 år) sedan 18 månader tillbaka. Efter 18 månaders erfarenhet som pensionär så inser jag att vi fortsätter våra liv (ekonomiskt) som tidigare med några mindre undantag. Resultatet är att jag utan ansträngning kan lägga undan 10-15 000 i månaden för tillfället eller tills någon radikal förändring skulle ske. Det här är pengar jag sannolikt behöver i någon omfattning när tjänstepensionen tar slut om jag har hälsan och lusten kvar.

Tips på hur jag bäst förvaltar dessa pengar, åtminstone med lite bättre avkastning är ett traditionellt bankkonto men ändå så säkert som möjligt i dessa orostider?

Jag är inte någon expert nu på detta… men jag tänker att det är drygt 8 år tills tjänstepensionen tar slut så jag hade nog känt mig trygg i en 50/50 portfölj.
Billig global fond+ räntefond.

Jag har något liknande i en portfölj 50% Länsförsäkringar Global + 50% Spiltan räntefond

Grejen är att vill man ha bättre möjlighet till avkastning så ökar risken alltid.

Jag sätter det jag får över från min ”månadsranson” på sparkonto hos Northmill (2,2% just nu) eller korträntefond. Känns bra att ha pengarna lätt åtkomliga ifall jag skulle få för mig att åka iväg på något :blush:

1 gillning

Hoist m.fl. har högre ränta. Titta på compriser eller finansportalen på bästa räntorna.

Just nu kör jag ett antal 3 månaders sparkonton och det är kanske där det landar om man vill köra låg risk. 1,85-3,11% ränta att välja på för tillfället.

1 gillning

Hörde 2 mindre barn som prarade om pengar. Varför spara om du ändå inte ska köpa något sedan.
Hur länge ska du investera som pensionär? Varför?