Tänkte sätta upp ett auto månadssparade för min gudson. Jag bor inte i sverige och har inte skattehemvist här så tänkte sätta upp detta i min gudsons mammas namn. Men vart ska jag börja?
Eftersom jag inte bor i sverige, och kommer dessutom snart flytta till USA så vågar jag inte starta något aktiekonto i mitt namn. Då kontot kommer vara i annans namn så kan jag inte logga in själv och sköta köpandet. Så vad jag leter efter är en lösningar där jag kan sätta det på automatik. Köpa en ETF eller låg avgift fond en gång i månaden. En gång om året för jag över en summa till aktiekontot som täcker de kommande 12 månadernas köp. Samma köp-summa varje månad.
Har set Avanza Auto. Kan det vara en lösning? 0.42% i total avgift på deras Auto 6 fond. Andra alternativ?
En vanlig global indexfond borde väl fungera på ett KF eller ISK? Om du inte själv kan köpa fonderna i kontot så kan du ju skapa en automatisk överföring till själva kontot så att det lägger sig som ett saldo, medans mamman sedan skapar en automatisk köporder (månadsspar) från saldot in i en global indexfond varje månad.
tyvärr är mamman är inte duktig på datorer, och kan absolut inte lägga några köpordrar. så vill ha det så automatiserat som möjligt. vill ha en lösning som jag bara behöver titta till max en gång om året, när jag är i sverige och hälsar på. jag är i sverige nu och kan starta konton, sätta igång auto köpet nu medans jag är här.
Förstår. Men hur ska hon kunna köpa fond eller etf själv varje månad istället? Eller så missförstår jag dig här?:
Eller ska du köpa åt henne varje månad från pengarna som blir av överföringen en gång om året?
Jag hade nog ändå försökt se till att mamman får hjälp att sätta upp ett automatiskt månadsspar från pengarna du sätter in på kontot, till en global indexfond. Hon borde kunna få hjälp av banken, om inte du kan guida henne via tele/facetime eller liknande. Mer automatiskt och enklare kan det knappt bli tror jag.
tittade lite på Avanza Auto, och där såg det ut som man kunde dumpa en summa på kontot och köp görs automatiskt månadsvis. Detta låter lämpligt. Men tänkte om det fanns andra alternativ som är bättre/billigare. Lysa är ett annat namn jag sett nämnas i detta sammanhang.
Avanza Auto är som vilken fond som helst du kan månadsspara i. Finns biliigare fonder är Avanza Auto Om du ska köpa Avanza Auto så måste du ha ett ISK eller KF där du skapar ett automatiskt månadsspar, precis som du hade fått göra om du väljer en annan, billigare global indexfond.
Lysa är annars också ett lämpligt alternativ. Då startar mamman ett lysakonto via telefonen eller datorn och väljer den fördelningen av aktier/räntor som lysa föreslår. Du sätter in pengar på kontot varje månad och sedan bör det fungera automatiskt.
okej jag kanske blev vilseledd av “auto” i avanza auto
Så kan jag automatisera månadssparande i en globalfond genom en Avanza ISK? Hur fungerar det? Måste man initiera köp av fond manuellt, eller kan man sätta det på auto månadsvis?
Det går att skapa en kapitalförsäkring i Avanza hos mammas namn, och sedan överföra den till din gudson när han fyller 18 år. För att hålla det enkelt kan du välja en global indexfond, exempelvis DNB Global Index S eller Länsförsäkringar Global Index.
Månadsspara ett belopp som passar och sedan bara låta det vara. För att hålla koll på det kan du logga in på mammas konto en gång om året när du är i Sverige och kolla utvecklingen, tror detta är bäst.
Okej! Jag vill gärna föra över pengar till depån en gång om året, och sedan konfigurera det så att månadsköp av en fond görs kontinuerligt, så jag bara behöver titta till det en gång om året. Detta ska väll gå på typ Avanza?
Tänk på att det inte är särskilt bra att ha kontanter (ej investerade pengar) liggandes som saldo på ett ISK. Då är det antingen bättre att du har en stående månadsöverföring till kontot och från kontot ett automatiskt månadsspar in i en fond. Denna funktion finns på alla banker. Du behöver inte logga och kolla ofta, bara låta det vara så sköts det automatiskt.
För att starta ett månadssparande brukar man oftast bara behöva lägga en köporder en gång för den fond man vill ha, och välja månadsviss köpintervall eller liknande. Funktionerna kan heta lite olika på olika banker. Jag har inte Avanza så kan ej svara på exakt hur man går till väga där. Men bör som sagt vara mycket enkelt att styra upp.
Bara för att ha sagt det;
Om du vill månadsspara till gudson så är det viktigt att förstå de juridiska förutsättningarna. Om pengar sätts in på konton i mammans namn(personnr) så får hon förfoganderätt över pengarna. Det kanske inte är ett problem idag, men försök planera för alla oväntade livshändelser X år framåt i tiden så blir det genast lite omständigt. Kan spendera pengarna på vad som helst, utan att du kan påverka det.
Om du vill släppa kontrollen över var (av vem) pengarna förvaltas - då går det förstås jättebra.
Ja jag är medveten om detta. Om jag hade varit bosatt i sverige hade jag kunnat ha lite mer kontroll, men nu är det som det är. Jag är ok med att inte ha kontroll över pengarna. Mamman är min syster och vi står varandra nära. Men visst man vet aldrig vad som händer i framtiden, men risk jag får ta för att kunna göra detta hyfsat smidigt.