Hur ofta bör man balansera om sin fondportfölj? Säg att jag kör 70/30 globalt och teknik.
Det är en amerikansk teknikfond jag utgår ifrån.
Jag tänker att det kanske blir för stor risk att låta teknikfonden växa i all evighet?
Det finns många olika sätt man tänka kring ombalanseringar. Är du ute efter att göra ombalanseringar med jämna tidsintervall och vill ha ett enkelt upplägg kan kanske Vanguards råd i en av deras studier vara en väg. Även om de undersöker portföljer med aktier och räntor, kan man alltid inspireras av tillvägagångssättet. De menar att ombalansering en gång om året är en rimlig rekommendation för de flesta investerare. Skillnaden är inte så stor om man gör det kvartalsvis eller halvårsvis heller. Det viktiga är att det görs kontinuerligt än inte alls.
Ett annat sätt är också att bestämma hur långt fonderna får glida ifrån sin målvikt (till exempel 5 % eller det du anser lämpligt) innan man ombalanserar. Sedan får man bestämma hur ofta man tittar till portföljen. Ligger fonderna inom gränsen gör du inget, ligger de utanför så ombalanserar du.
Generellt har ombalanseringar störst effekt om man man har flera tillgångsslag (till exempel aktier och räntor) men med en teknikfond får du mer koncentrerad branschrisk så vill du hålla den risken till till en bestämd andel i portföljen kan ombalansering vara en bra idé.