Så efter ett 18års möte med banken och diskussioner med vänner som är inne i aktiehandel, så är jag lätt förvirrad. Egentligen ser jag ingen fördel med att byta till tex avanza eller nordnet sol mina vänner säger, banken har ju nollcourtage upp till 100 lax plus man kan köpa både fonder och aktier där. Är det något jag missat?
Du ska absolut använda den bank som ger dig bäst villkor! När det kommer till fonder så får du akta dig så att du inte luras in i onödigt dyra fonder bara. Om det finns en bättre eller billigare fond hos Avanza så är det ju bättre att skaffa Avanza än att stanna kvar i en sämre fond på din nuvarande bank.
Avanza och Nordnet har värdepapperskredit till bra ränta.
Om du har bolån så kam det vara värt att investera via din bank för att du kan förhandla fram en större ränterabatt.
Det kan också finnas avgifter förknippat med t.ex. en kapitalförsäkring om du vill ha dina värdepapper där istället för i ISK/AF. NN och AVA har inte avgifter för KF.
Det beror helt enkelt på ditt enskilda fall vilken bank som ger dig lägst avgifter/bäst villkor.
Var hittar jag info om sådant på bankerna?
Du får kolla villkoren/hemsidan alternativt prata med dem. Avgifter brukar gå att lura ut rätt lätt.
Kanske kan nämna vilken bank du har nu? Möjligt folk redan vet vad som gäller just där
Sparbanken skåne har jag för tillfället
Det är inte många fonder har köpavgift och övriga fondavgifter (fondförvaltningsavgift, adm, transaktionsavgift…) är nästan standard oavsett du köper fonder från stora banker eller Nordnet/Avanza. Du skriver aktiehandel 100k courtagefri. Är det kom-igång erbjudandet från Swedbank? Det finns liknade från Avanza 50k courtagefri till nya kunder. Courtagefri gäller inte alla aktiemarknader (t.ex. ej amerikanska aktier).
Nordnet erbjuder ETF månadsspar köpcourtage fri. Olika mäklare har olika erbjudande men allt beror på hur mycket kapital man har och vilka aktiemarknader man vill köpa från. Det finns kostnader (ISK skatteffekt, opportunities …)när man flyttar runt pengarna.
Min tolkning av detta är att det inte spelar särskilt stor roll vilken man använder om man ska spara i fonder och köper sällan aktier? Stämmer det?