Fått dåliga råd av min bank Nordea. De lägger dyra fonder som råd, deras egna, och jag litar inte på dem. detta har jag gjort i Avanzas generator. Gäller sparande 100 000 i 17 år samt månads spar ca 200-500/månad. JAg är orolig att själv lägga in pengarna då det är till mitt barn men litar som sagt inte på banken, de verkar vilja tjäna mer än hjälpa. SPP Global solution A 15%Länsförsäkringar Global indexnära 15%Spiltan aktiefond investmentbolag 13%SPP aktiefond Sveriga A 12%Länsförsäkringar tillväxtmarknad idxn. 13%SPP emergin Markets SRI 12%DnB Europa Indexnära 5%Alfred Berg obligationsfond Pluss hållbar 5%Spiltan högräntefond 5%
Hej Merita!
Bra att du har valt att öppna eget konto på Avanza istället!
Som du säger så försöker banker tjäna pengar på sina kunder, så självklart kommer dom att erbjuda vad som passar dom bäst.
Vid barnspar så rekommenderas att öppna en kapitalförsäkring i ditt namn och sedan barnet som förmånstagare, då kan du själv välja när barnet ska ta emot pengarna och vid eventuellt dödsfall så går dessa pengar inte via arvsordningen utan direkt till barnet. Läs gärna mer om detta här!
Angående portföljen så tycker jag att du kan kolla på “Globala barnportföljen” och sedan välja den förenklade versionen. Enkelt och billigt!