Betalade vi mindre skatt 2024 vs 2023?

Jobbar på ett stort företag, dom brukar ha koll på skattetabeller osv, har aldrig felat.

Hade samma skattetabell 2023 och 2024

Tjänade 618000:- ifjol med 202000:- i dragen skatt

Tjänade 616000:- i år med 187000:- i dragen skatt.

Vad är skillnaden mellan åren då det dragits så pass mycke mindre skatt för 2024? Någon som har bra koll?

Är inte orolig att få restskatt då jag brukar få tillbaka en bra summa ändå, mest nyfiken.

Har du fått någon utbetalning som skattats som engångsbelopp med högre preliminärskatt? Tex bonus eller utbetalning av sparade semesterdagar?

Gissar också på engångsbelopp, det finns en brytpunkt där de beskattas högre (minns inte exakta värden och det finns dessutom olika tabeller men typ 30% och 55%). Jag ligger rätt likt dig i lön och 2023 beskattades de flesta av mina engångsbelopp enligt den lägre tabellen men 2024 enligt den högre. Kanske tvärtom för dig :slight_smile:

Du har alltså ungefär 1250 mindre i skatt per månad. Höjt jobbskatteavdrag förklarar runt hälften Nytt jobbskatteavdrag 2024 ger dig mer i plånboken - Skattebetalarna | Skattebetalarna

Det är lön i paritet brytgräns för statlig skatt. Dvs enbart kommunalskatt.
Efter grundavdrag, jobbskatteavdrag och vad mer som nu ev finns - låter det för hög skatt båda åren.
Men du brukar ju få tillbaka om jag förstod rätt?

Inga extra utbetalningar som skiljer mellan åren. Så jag tycker inte det ska göra någon skillnad

Jo det förklarar ju lite iaf