Nejdå, känner mig bara skojfrisk ikväll. Men hittade bra info på skatteverkets sida nu. Det är som du säger, eller man får göra avdrag för underhåll och reparationer 5 år tillbaka i tiden givet försäljningstillfället. MEN! Tydligen ska du själv göra en uppskattning av hur mycket av underhållet/reparationen som utgjorde en förbättring. Sedan ska du ytterligare bedöma slitaget av din förbättring. Så imorgon ska jag ringa och småtjivas lite (med glimten i ögat såklart). Jag menar, vi är två vuxna, inga barn, inga husdjur som är supernoggranna med vårt hem. Inget slitage så långt ögat kan nå. Så min bedömning är 0 på slitagekontot och att varenda krona har utgjort en förbättring
Har sålt tre gånger, uppgett förbättringskostnader varje gång, aldrig blivit granskad eller fått frågor. Det har varit rimliga summor, men vet inte om det spelar någon roll.
När vi deklarerade vinsten från en lägenhetsförsäljning där mer än fem år hade gått efter renovering drog vi av det som vi tyckte räknades som standardförbättring.
Det var inte helt självklart vad som ingår i fall till fall och inte heller Skatteverket kunde svara på frågan i förhand.
Det man kan göra om man är osäker är att på deklarationen skriva att man önskar att en handläggare ska titta på ärendet. Det tar lite längre tid men då slipper man risken att uppgifterna anses som oriktiga.
Tänk vad mycket pengar, tid och administration systemet skulle spara på att skippa alla dessa avdrag , trickerier mm.
Sätt en skatt och ta det. Inga avdrag. Inga spekulationer om tolkning av regler.
Att det finns ett fält för att dra av portokostnad för jobbsök (tyskt exempel men lika löjliga möjligheter i Sverige) är skrattretande.
Jag vill sparka skatteverket och införa ett system där man betalar för sig och inte trixar med kvitton och tolkningar av regler och behöver ha tusentals anställda för att kontrollera vad folk dragit av och kräva in bleka oläsbara skrynkliga kvitton.