Blev du granskad?

Blev er deklaration granskad av Skattemyndigheten när ni sålt er bostad med vinst?

2 gillningar

Nej

Tio tecken

Nej, inte granskad.

Inte jag heller. Var i och för sig en sommarstuga.

Tror jag minns en siffra om att typ 8 av 10 deklarationer med bostadsförsäljning är felaktiga. Så jag tror de kollar många.

1 gillning

Granskad? Tja, jag vet att jag blev uppringd någon gång för att de ville dubbelkolla en uppgift efter bostadsförsäljning. Just det har dock inte hänt varje gång.
Har nog tänkt mig att de kikar lite extra när man skickar in extra bilagor även för annat?

Undra om sannolikheten att det inte blir granskning är större om man deklarerar en rimlig vinstpeng.

Det vore väl en lågt hängande frukt för en myndighet kan jag tänka mig.

Kul att du frågar, tanken slog mig för någon dag sedan. Vi kommer nog sälja själva nästa år och då saknar vi renoveringskvitton på drygt 50k. Jag kanske har fel och ska ringa skatteverket för att dubbelkolla, men som jag förstod det finns det en aspekt av att om du kan visa vad du gjort med före- och efterbilder så kan det verka styrkande? Sen vad som räknas som renovering i deras bok är en annan femma

Renovering av inredning som redan finns ska redovisas på en separat rad. Är renoveringen äldre än 5 år får man inte dra av den.
Däremot om man byggt något som inte fanns innan som t.ex en garderobsvägg så får man dra av oavsett ålder.

Nej precis, vi köpte 2021. Okej låter läskigt att det ska redovisas på separat rad. I sovrummen och i vardagsrummet har jag kvittona från golv och golvlister kvar, men så fanns det mellan 5-7 lager tapet i dåligt skick i alla rummen som togs ner till kalkcementen. Sedan enligt konstens alla regler är dom lagade med gipsspackel för att de var så porösa, grovspacklade x2 och finspacklade, grundmålade, fogade, slutmålade. Tak är lagade och målade, elen är bytt, ventilationen är bytt, alla snickerierna är slipade/tvättade, spacklade, grundmålade, slutmålade, elementen är målade osv. Sen har jag gjort en blunder och inte sparat kvittona men skulle bli superledsen om skatteverket skulle neka allt det slitet jag la ner på’t

1 gillning

Majoriteten av det där låter som normalt underhåll av ett äldre hus.

1 gillning

Så är det och man får inte tillgodoräkna sig den typen av avdrag lika mycket har jag fått för mig.

1 gillning

Men vad är det ni säger. Jag ska aldrig mera renovera

1 gillning

Såhär gjorde vi när vi hade renoverat vårt torp och sen sålde.

Vi skrev upp alla renoveringar i en lista.
Sen kollade vilka av dessa vi hade dokumenterat med bilder och eller kvitton.
Sen pratade vi med SKV om vilka jobb som var ok att dra av kostnader för, sen fyllde vi i deklarationen efter vad de sa.

3 gillningar

Eller nu var jag kanske snabb i svängarna? Normalt underhåll verkar jag få göra avdrag för? Alltså det senaste då

Skojar du eller menar du allvar? :thinking:

Huvudregeln är att det ska vara förbättrande. Högre standard på kök, trädäck, extra toalett etc. Tapeter, lister osv skrivs av väldigt snabbt.

Så har iaf jag förstått det. Solceller, fönsterbyte, takbyte och liknande stora grejer har jag sparat. Allt ”småskit”, not so much…

Anledningen till det är att man nyttjat det “riktiga” avdraget när man byggde huset/lägenheten.
T.ex om jag lägger trall på en ny veranda 2005 och byter 2023 så räknas den första trallen med fullt avdrag me den nya som renovering. Rätt logiskt.

2 gillningar

Det är rätt enkelt faktiskt.
Men fråga är om ni blev granskade?

Om du tror att du överdrivit siffrorna så bör du inte chansa. Saknas både kvitto och bilder, likaså.

1 gillning