Borgensman bolag

Hej.
Behöver verkligen hjälp och vettiga råd.

För 5 år sedan hade jag ett HB tillsammans med med en person. Till bolaget fanns ett bankkonto och kreditkonto. Jag står som borgensman för krediten. För 3 år sedan överlät jag bolaget till honom. Han fick en ny person och tog över allt. Han lämnade bolaget och överlät det till helt ny person. Bolaget blev sedan helt avregistrerat.
Banken kontaktar mig idag genom att skicka en påminnelse på övertrassering på krediten då jag fortfarande står som borgensman. Krediten är på 20tkr. Banken säger att jag inte får säga upp mig som borgensman trots att bolaget haft 3 nya ägare som är helt okända efter mig!!!
Det enda lösningen banken säger att jag måste kontakta ägaren för att ta bort mig som säkerhet. Jag har inte kontakt med ägaren och vet inte om han kommer att göra det då vi haft tidigare konflikter.
Varför har banken inte kontaktat mig för att fråga om jag vill vara borgensman för nya ägaren? De säger att det är min skyldighet att ta bort mig som borgensman när det sker ägarbyte.
Bolaget är avregistrerat, ägaren struntar tydligen i att betala av krediten och jag får betala allt då det kommer till mig!
Vad är bästa lösningen!
Jag har varit i kontakt med banken många gånger och fått samma svar!

Aj! Att gå i borgen är att gå i sorgen som min ekonomilärare påpekade på var och varannan lektion. Jag förutsätter att det finns ett skriftligt avtal för borgensåtagandet? Hyr lyder villkoren där?

Jag är inte någon juridisk expert på ämnet men är beredd att hålla med banken. Som borgensman har du frivilligt åtagit dig att personligen ansvara för krediten. Huvudlåntagaren är bolaget och inte din tidigare partner. Generellt kan en borgensman inte säga upp sitt borgensåtagande så vidare inte låntagaren erbjuder en ny borgensman som långivaren kan acceptera.

Som Björn Lunden skriver i sin blogg så kräver banken en borgensman i handelsbolag för att “gardera sig mot att eventuella nya ägare till handelsbolaget är mindre kreditvärdiga”.

1 gillning

Hur i all världen kan du överlåta din del av bolaget utan att se till att ditt borgensåtagande försvann?

Banken har gjort helt rätt. Vi får hoppas att du slipper att infria skulden.

3 gillningar

Jag antar att kreditförlusten uppstod medans bolaget var aktivt, annars har ju banken agerat oaktsamt. Spelar ju mindre roll vem som var/är ägare. Normalt sett delar ju två delägare i ett HB på samtliga skulder efter ni skrivit ett delägaransvar. Just här ansåg du att just kortkrediten skulle du ansvara för.

Jag skulle skriva av detta på livets hårda skola, du betalar skulden, om inte redan skett hamnar det hos fogden och din privatekonomi tar ett steg i fel riktning. Men jag skulle säkerställa med banken att kontot, kortet etc är uppsagt.

Den tredje ägaren verkar ju vara känd för dig

Jag vet att bolaget är avregistrerat. Att krediten är förbrukad. Men kan banken inte säga upp krediten till betalning då det inte finns något bolag? Och att låntagaren försummar sina åtaganden mot banken. Jag har sagt till banken att jag är beredd att lösa krediten genom att betala de 20tkr och avsluta min borgen men de vill att ägaren ska komma in till banken. Honom får man aldrig tag på.

Visst kan den det. Vad skulle hända annars? Bedragare skulle starta bolag, skaffa krediter och sedan avregistrera bolagen. Att då krediterna med automatik skulle skrivas av vore ju barockt.

2 gillningar

Tyvärr har du inga andra möjligheter än att betala skulden i dess helhet och lära dig av misstaget. Ledsen.