Min svärmor tog ett lån för mer än 10 års sedan där min fru var borgenär, det lånet skulle ha varit betalt för flera år sedan. Tyvärr så fortsatte svärmor ta nya lån med min frus förfalskade namnteckning på samma bank med hög ränta, så lånet har bara ökat och ökat, hon hade bara skulder! Vi upptäckte det för några år sedan och polisanmälde henne, tyvärr blev det nedlagt pga av miss från vår sida. I somras dog svärmor och banken vill att min fru skulle betala. Vi har pratat med banken och skickat in en redogörelse vad som hade hänt och banken satte lånet på paus tills de var klar med utredningen! Polisen säger att ärendena är preskriberade och de kan inte göra något.
Banken har fortfarande inte hört av sig efter 6 månader! Vad gör man?
har tagit lån i min frus namn vid ett flertal tillfällen
Jag hade nog gjort det redan nu. Åtminstone en initial kontakt aå ni inte gör något fel framöver. Risken är annars att banken kommer med sin lösning och ni hamnar i tidsnöd eller skriver/säger saker som ni inte bör göra.
Kolla om ni tex har rättshjälp vis någon försäkring, tex hemförsäkring samt kolla i bekantskapskretsen om ni kan hitta en bra advokat för ämnet att åtminstone ha ett samtal med.
Det borde det, men vi tror att svärmor bevakade vår post, hon hade nyckel, när det skulle komma en kreditupplysning så tog hon den och vi fick aldrig se den!
Vet du vad jag tycker? Låt banken göra en utredning om förfalskning. Men om det inte går igenom, så betala det.
Det är arvet från hennes mamma. Att hon blivit lurad av sin mamma och det kostar dottern och dig 150 tkr. Det är en lärdom till er och framförallt din fru. Man kan inte lita på familj, bara för att de är ens familj. Mamman dog med denna legacy, hon är den stora förloraren. Hon sålde allt vad familj, heder och tillit innebär, för 150 tkr.
Ta smällen och gå vidare visare
”Let me embrace thee, sour adversity, for wise men say it is the wisest course.”
William Shakespeare
Du tycker att vi ska vänta på att banken hör av sig, inte kontakta dem?
Vi har lagt undan 150tkr om det blir så att vi måste betala, vi mådde lite dåligt ett par veckor när det hände när vi var tvungna att kontakta banken mm, men nu mår vi inte dåligt längre alls…
Efterforska lite kring juridisk rådgivning, jag har själv fått hjälp via mitt försäkringsbolag. Men jag vet också att vissa kommuner erbjuder till exempel 30 min gratis juridisk rådgivning. Kan tänka mig att det finns liknande tjänster online, för att få ett hum om startläget.
150k är en rätt saftig summa att bara ge till banken, när ni blivit utsatta för ett brott.
Börja prata med banken, det är absolut inget farligt. Jag skulle vilja säga tvärtom. Att ligga lågt kan tvärtom skapa frågetecken: Varför hör de inte av sig? Har de något att dölja?
Om möjligt, försök att få till ett personligt möte, det är mycket bättre än att diskutera saker och ting per telefon.
Visa gärna känslor. Handläggarna av obestånd på banken är helt vanliga precis jag och du och därmed påverkbara. Det gäller att på ett bra sätt visa att ni är offer för något som ni rimligen inte kunnat förutse.