Neka bolåneerbjudande, är det okej?

Hej alla,

Jag har en bolånerelaterad fråga som kanske låter lite dum men skall vara säker iaf.

Jag har fått preliminärt (förra veckan) beviljande av bolån från en rådgivare i SEB, och vi kom överens om villkor, ränta, mm. Rådgivaren skickade till mig handlingar så att jag kan signera. Hon verkar dessutom vara påstridig och envisar att de erbjöd oss en bra räntesats och påminner oss ständigt att vi måste lägga våra besparingar hos SEB, osv. Jag tyckde inte om deras bemötande, men iaf bestämde vi oss att fortsätta.

Sen igår fick vi även ett bättre erbjudande från Nordea. Nu vill vi att neka erbjudandet från SEB. Notera att vi har INTE signterat på nån handling alls, bara sa på telefonsamtalet att vi bestämmer oss fortsätta med dem förra vecka eftersom rådgivare var som sagt ganska kaxig med att säga att de erbjuder den bästa och vi måste bestämma snabbt osv (påtvingat mig att säga ja eller nej direkt på samtalet).

Är det okej med att meddela henne och tacka nej även om de har skickat handlingar till oss? Hur kan man meddela rådgivaren på ett artig sätt?

Tack för hjälpen.

1 gillning

Ringa å tacka för erbjudandet att ni fått ett bättre på annat håll…

8 gillningar

Precis så. Det räcker bra. Glöm inte att det är en säljare du pratat med.

9 gillningar

Kommer hon väl inte skälla på mig att “nämen ni sa ni har bestämt att ta vårt erbjudandet på samtal och ni måste signera genast”?!

1 gillning

Mer troligt att de kommer ett bättre erbjudande som matchar…

8 gillningar

Så kanske hon säger, men det är ju bara att strunta i

3 gillningar

De säljer en produkt, du har rätt att neka. Enklast är ju om de saltar erbjudandet, men gärna ordentligt då eftersom du verkade hyfsat trött på dem oavsett.

När jag var tonåring svarade man kort och koncist: “Och?!” :joy:

10 gillningar

Nu ska man enligt uppdaterad språknorm säga K-bry.

10 gillningar

Ett muntligt avtal gäller på samma sätt som ett skriftligt avtal. och det finns en viss möjlighet att SEB spelar in sina samtal. Samtidigt, så länge SEB inte har en skriftlig pantsättning så har man ingen säkerhet för lånet.

Jag inte tänka mig att SEB vill driva målet i domstol. Om inte annat skulle den negativa PR-effekten skulle bli alldeles för stor. Meddela bara att ni hittat ett bättre alternativ på annat håll.

Gör detta med en gång, så just kan du vara mot SEB.

3 gillningar

“Men det var under förutsättning att det generöst erbjudande. Vilket det inte visade sig att vara!”

5 gillningar

Ring och säg att alla andra banker erbjuder mycket bättre räntor som du kollat med, säg också att Nordea erbjöd bäst och fråga om de kan matcha annars tar du det bättre erbjudandet, men att du gärna ser att de i alla fall matchar då du gärna vill vara kvar hos SEB.

De kommer helt klart matcha då.

3 gillningar

Informera SEB om att en annan bank erbjuder bättre villkor. Det är ju sant och det kan aldrig bli ditt fel att en annan bank trumfar den andra. Fråga också om SEB kan matcha den andra bankens erbjudande.
Tyvärr har vi människor för stor respekt för banker. Egentligen skulle förhållandet var det omvända utifrån de enorma vinster bankerna gör bl.a tack vare sina bolånekunder.

3 gillningar

Kolla alltid med vad ni får från sbab. I många fall brukar sbab faktiskt ge ett rätt bra erbjudande.

2 gillningar

Tror SBAB har konkurrenskraftiga räntor vid lite lägre belåningsgrad precis som Ikano. Vid högre så är det svårt att matcha storbankernas erbjudanden. Får 4,34 via Nordea nu (85% belåning) men SBAB erbjuder 4,74 i sin räntesnurra. Vid belåningsgrad på prick 60% så ger SBAB dock marginellt högre (4,37).

1 gillning

Aa runt 4,3% i bolåneränta ska man ligga på nu ifall man har 85% belåningsgrad. Runt 4,2% ifall man har lägre, annars blir ni lurade.

Menar du lånelöfte nu eller lån? Hur fick du det preliminära lånet godkänt? via mail? eller muntligen?

Fick du ett lånelöfte? Vad var det bättre erbjudandet? Tänk på att ett lån ska du ha i många år, vad räntan är idag är ju skitsamma, det är inte många som tänker på det.

Väldigt svårt, men om du vill undvika kontakt så kan du maila ett svar.

Riktigt så är det inte. Hur stor KALPEN är spelar en stor roll!

1 gillning

Tappade jag en kund när jag jobbade i bank [hände i och för sig väldigt sällan,] så uppskattade åtminstone jag att få beskedet per telefon.

Frågeställaren slall givetvis ringa upp SEB. Då finns ju dessutom chansen att banken prutar.

4 gillningar

Ja det viktiga är att utsätta dessa säljare på bankerna mot varandra så att man inte blir lurad.

Kolla med minst 4 banker, 2 stora och 2 mindre, se var du får bäst, så får man ju en bild av vilken ränta man kan få med sina förutsättningar.

Det värsta misstaget folk gör är ju att kolla runt för lite, då kommer säljarna på banken dregla som elaka vargar som vill göra så mycket vinst som möjligt på folk som inte konkurrensutsätter dem.

Det är väl en självklarhet att bankerna vill tjäna pengar. Detsamma gäller Q8, Coop, IKEA etc. Beskriver du även dessa bolag som dreglande vargar?