I ganska många trådar har olika dimensioner av att vara bankkund berörts. Det har då framkommit diverse aspekter och nyanser av frågan. Dock är det inte riktigt tydligt hur de övergripande mönstren ser ut. Den här undersökningen syftar till att visa det. Jag tänker mig att resultatet här kan ge en fingervisning om hur relationen till banker rent faktiskt kan se ut för mer ekonomiskt kunniga och engagerade personer. Notera att frågan avser vilken huvudbank man har för bolån och/eller lönekonto. Att man kan vara kund i fler banker faller utanför undersökningens fokus.
Jag har bolån och är kund hos en storbank för att det ger mig bäst bolåneränta
Jag har bolån och är kund hos en nischbank för att det ger mig bäst bolåneränta
Jag har inga bolån och är kund hos en storbank för att jag har behov av avancerade tjänster
Jag har inga bolån, har inga avancerade behov och är kund hos en nischbank
Jag är kund hos en storbank utan någon särskild anledning. Skillnaderna i räntor och villkor är ändå små.
Jag är kund hos en nischbank utan någon särskild anledning. Skillnaderna i räntor och villkor är ändå små.
Jag är kund hos en storbank för att kunna gå och fika och få “gratis rådgivning” på deras fysiska kontor
Jag är kund hos en nischbank för att slippa “gratis rådgivning” på bankers fysiska kontor.
Jag har så avancerade behov att jag är tvungen att vara kund hos en storbank. Möjlighet att välja något annat saknas.
Det är bolånet som är grejen. SBAB är en nischbank. Jag har också allt uppdelat på samma sätt som du men här är det huvudbanken som är frågan. Jag tänker att den är där bolånet finns och utan bolån där lönekontot finns. Detta är en definitionsfråga för att göra frågeställningen enkel.
Fast mitt lönekonto ligger på den bank där jag har minst pengar, så känns helt knasigt. Så låter bli att rösta, tyvärr känns alternativen för otydliga.
Flera har tidigare påpekat att de är kunder i t.ex. SEB för att det är en fullservicebank med valutakonton, företagstjänster och en massa sådant. Det skulle helt enkelt inte funka att byta till ICA-banken, även om de skulle ha ett toppen-erbjudande.
Fast jag har valt bolånebank noga, eftersom jag har specifika önskemål. Speciellt när man går FIRE vill man inte behöva hålla på med den löjliga förhandlingsdansen varje år, med diverse löjliga/onödiga argument och ritualer.
Det är en bra poäng. Så långt hade jag bara inte tänkt här och nu. Jag känner dock igen mig annars. Huvudfrågan var dock att försöka se mönstret vid val av bank, främst valet mellan nischbank och storbank.
Flera på forumet har tidigare gjort en poäng av att ha kunnat få låg bolåneränta hos storbanker. Jag är tveksam till om det fungerar för de flesta dock.