Just den här undersökningen kom upp av en anledning. Jag försöker förstå mig på hur jag ska tänka när det gäller banker. Min idé om att prova att byta till storbank verkar ha slutat i totalfiasko. Nackdelarna verkar vara stora och fördelarna diffusa. Det är värdefullt att se hur andra gjort för att bättre förstå vad som är smart i mer generell mening. Jag tänker att de flesta gör rationella val, särskilt på det här forumet. Det är möjligt att Wallenberg eller någon annan med riktigt stor förmögenhet har andra förutsättningar. De flesta spelar dock i samma division som jag själv, även om man har det bättre ställt än snittet i Sverige.
Är kund hos storbank där jag har kort, buffert, lönekonto, barnsparande och en del av tjänstepension.
Allt övrigt sparande hos nischbank.
Jag har transaktions-/lönekonto hos LF, bufferkonto hos nischbank, bolån, tjänstepension och sparande hos Nordnet samt sparande oxå hos Lysa.
Ett rationellt val kan vara att helt enkelt skita i att lägga någon energi på ett visst val, och lägga den energin någon annanstans där man upplever att man får ut mer värde.
Så att titta på någon som ligger på t ex storbank med för höga räntor, och försöka lära sig något av det är svårt, om man inte ser hela contexten av allt annat viktigt i deras liv.
Använder Revolut för att alla andra gör det.
Bra formulerad undersökning @Anonym ![]()
Inget är väl storbank åtminstone. Motivet borde styra.
Hittade ett altenativ som kunde stämma utom att Svenska Handelsbanken inte är direkt en nischbank…
Nä, storbank.
Vet att de är en ledande bank å nog den största i Sverige…
Syftade på att de saknades altenativ för mig att kunna rösta… Rutan för " Jag har inga bolån, har inga avanserade behov och är kund en storbank "
Det var det här alternativet som var tänkt att funka då.
Jag är kund hos en storbank utan någon särskild anledning. Skillnaderna i räntor och villkor är ändå små
Hela idén bygger på att man på något sätt gjort en noggrann utvärdering. Om man inte har gjort det är valet sannolikt “mer slumpvist” och då passar alternativet ovan.
Ha ha. Det blir alltid lika stor diskussion om frågan och svarsalternativen som själva frågeställningen.
Hmm räknas de olika sparbankerna som nichbanker?
De alternativet hade funkat om de hade varit för speciel anledning varför man valt en storbank…
Kan kanske bero på att folk har starka åsikter…
Bra fråga. Jag tänker att de hör ihop med Swedbank i första hand.
Vad är den speciella anledningen då?
Min mamma jobbade på Handelsbanken samt en storbank har nästan allt under samma tak… Alla dom altenativen va aktuella en gång i tiden…
“Allt under samma tak” är i min värld samma sak som behöver/vill ha avancerade tjänster. Avancerade tjänster är allting som en storbank gör som ICA-banken inte gör, inklusive bankfack. Man behöver ju inte använda massor av sådana tjänster i praktiken.
Kan bara tala för mig själv, men nej, för det mesta gör jag inte rationella val. Det var lite populärvetenskapliga rön om “the economic man” eller “the rational man” för några år sedan. Tydligen styrs de flesta av reflexliknande impulser snarare än logik.
Hade jag varit 100% logisk hade jag inte behövt RT.
Jag tänker att de flesta tror att de gör rationella val. Och vad som är rationellt för mig är inte automatiskt rätt för dig eller nån annan.