Byta HB Global index criteria till LF Global indexnära

Hej
Är det värt att byta Hb Global index criteria mot Lf global indexnära eller någon annan global index fond om man haft den ett par år?

• Handelsbanken-fonden har exponering mot tillväxtmarknader, det har inte LF-fonden. Detta beror på om fonden följer ”MSCI ACWI” index eller ”MSCI World” index.
  • Handelsbanken-fonden har en strängare hållbarhet, dvs fler bolag exkluderas.

Handelsbanken-fonden är jättebra jämfört med alla dyra aktiva fonder som de flesta svenskar sitter på.

Däremot om man vill vara petig:

• SPP Aktiefond Global följer samma index och har liknande hållbarhetsnivå, men är 0.12% billigare.
  • om hållbarhetsfaktorn inte är viktig för dig kan du få liknande exponering med LF Global Indexnära + Avanza Emerging Market (eller LF Tillväxtmarknad om du inte använder Avanza).
  • Om varken tillväxtmarknader eller hållbarhetsfaktorn är viktig för dig kan du ta LF Global Indexnära, som har hälften så låg avgift som din nuvarande fond.

Med det sagt, tycker jag inte det viktigaste i världen är om du betalar 0.3% eller 0.4%. Mycket mer viktigt är att du håller dig kvar i nuvarande strategi även när det kommer frestelser från aktier/krypto etc, och att du fortsätter investera varje månad även om marknaden kraschar.

5 gillningar

Så då är det ok att behålla Global index
Men däremot byta ut min Hb Sverige Tema till
antingen Hb Sverige 100 index criteria eller SEB Sverige indexnära?

Ja, 1.10% i avgift låter extremt dyrt.

• Handelsbanken Sverige 100 är bra om du bara vill ha fonder från Handelsbanken, men är detta ett krav?
  • SEB Sverige indexnära är bredare och billigare, och finns också på Handelsbankens fondtorg om det är där du investerar.
  • Plus AllaBolag Sverige är ännu billigare och bredare, finns hos nätmäklare.

Ja, det är Handelsbanken jag har mitt Isk på.
Så då kanske SEB är bättre att byta till,
De har inte plus alla Bolag

Hej!

Finns det argument för att investera långsiktigt i depå/isk hos storbankerna i motsats till banker såsom Avanza, Nordnet etc där utbudet är mycket större?

1 gillning

De flesta storbanker har några indexfonder så att man kan skapa bra portföljer även hos dom. Finns ingen anledning att byta om man är nöjd med utbudet som finns.

1 gillning

Om du vill ha en “klassisk” rikatillsammans-portfölj hos en storbank så finns det beskrivet här: Motsvarande LYSA- och basportföljen hos storbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna
Portföljerna och avgifterna väldigt lika, så jag ser ingen större anledning att byta, om man inte är nitisk och febrilt jagar avgiftssänkningar.

1 gillning

Jag tycker Seb är bättre då den har fler innehav. Den är väldigt lik Plus allabolag.

Vill du få ner avgiften så är LF bättre. HB är typ 100% dyrare. (0,40 mot 0,20). Däremot har inte LF några tillväxtmarknader. Vill man ha det så in man lägga till en sådan fond separat eller välja Spp global istället som inkluderar tillväxtmarknader.

Hej
Är det värt att byta global fond?
Blir det stor skillnad på 0,4 mot 0,2 på ex 10år?
Om man nu räknar på det?
Ni är så duktiga på att förklara och komma med tips råd.

Finns en bra kalkylator här: Ränta på ränta-kalkylator | Samt enkla minnesregler för sammansatt ränta

Om vi använder dessa inställningar:

Så blir det så här mycket med 7.0% avkastning:

Och så här mycket med 6.8% avkastning (dvs 0.2% högre avgift):

Men kom ihåg, 0.2% avgiftsskillnad är mellan två olika globalfonder. Handelsbanken har högre hållbarhet och inkluderar tillväxtmarknader. Du kan dock lätt spara 0.1% genom att byta till SPP Aktiefond Global.

1 gillning