I min tjänstepension på LF har jag tre fonder. Pareto räntefond 44%, LF Balanserad räntefond 34% och LF Global Index 22%. Närmar mig pension därav tonvikt på räntefonderna. Jag funderar nu på följande fördelning: Pareto räntefond 70%, LF Balanserad räntefond 0% och LF Global Index 30%. Detta därför att LF Balanserad räntefond är dyrast (0,35%) och presterat sämst. Vad tror ni om en sådan omläggning?
Lägre avgift är positivt.
Pareto räntefond har högre andel företagsobligationer än vad än LF Balanserad räntefond. Pareto har därmed högre förväntad avkastning än LF, men den är också känsligare för hur det går på aktiemarknaden. I en skakig aktiemarknad får man därför vara beredd på att Pareto räntefond sannolikt kommer att gå ner en del i värde, om än inte lika mycket som aktier.
Om valet av Pareto är rätt för dig beror ju till viss del hur du ser på ovan.
Hur lång tid är det kvar till uttagsstart och hur lång uttagstid har du på pensionen? Att ligga på 70/30 redan innan uttaget har startat känns väldigt konservativt, men du kanske har hög risk i ditt privata sparande eller i övriga pensioner som gör att du väljer den nivån. Skickar med ett exempel på hur en generationsfond från Swedbank drar ner på risken.