Omfördelning fonder?

Jag är idag 59 år och har beslutat att "dra in årorna och börja ta ut av tjänstepensionen från och med årsskiftet.
Sedan från 64 komplettera med folkpension.
Inte aktuellt med arbete utan kommer att ägna mig åt mina fritidsintressen.

Tjänstepensionen har jag sedan 6-7 år placerad till 100% i Länsförsäkringar Global Index.
Har haft en väldigt fin utveckling.
Sålt av och säkrat mitt ISK sparande i samma fond som nu ligger på buffert konto.
Kan användas som tillskott efter behov.

Som det ser ut idag kommer jag klara mig fint ekonomiskt om jag inte gör för stora utsvävningar ekonomiskt.

Kikar lite snabbt hos Länsförsäkringar om jag vill fördela om till andra fonder för att säkra upp vid eventuellt ras på börsen.
Deras utbud på för avtalspensioner är ju väldigt skralt och känner inte alls till dom.
Tror det är 18 totalt varav 3 med lägre risk.
Några tips, eller ska jag bara fortsätta med LF Global?

Bifogar skärmdump över några av deras fonder.

Beror lite på hur riskbenägen och hur mycket marginal du har. Om din tjänstepension till större delen består av denna pott och det är den du ska leva på så måste du kunna hantera att den halveras enskilt år, för det kan ju hända med en globalfond i värsta fall.

Sen menar du nog inkomstpension. Folkpension var del av gamla pensionssystemet som motsvarar dagens garantipension, som du inte har rätt till vid 64 år.

1 gillning

Tack för svar!
Du har nog rätt, inkomstpension ska det väl vara.
Allmän pension kanske är rätta ordet?
Jag tål nog en liten dipp på börsen.
Har på buffert kontot1,3 Mkr och de ligger där bara för att stötta mig fram till 64 års ålder om behovet finns.

XRP är det nu som gäller!

1 gillning

Ja, allmän pension inbegriper även premiepensionen utöver inkomstpensionen. Dra in årorna och hissa seglet :slight_smile:

1 gillning