2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Jag har byggt något, ge mig feedback och använd det gärna själv
Det där är lite av en myt det finns allmän pension i USA precis som i Sverige (social security). Genomsnittet ligger på drygt 2000 dollar per månad vis 65 års ålder.
Vore intressant att höra vad som anses vara gränsen för portföljen när det är dags att börja coasta. Vid vilken procent av portföljen tycker ni det inte är lönt längre att tillföra något ? 2 procent per år? 3 procent per år?
Jag tror att anledningen bakom att coast inte nämns så ofta är att det, om något, kräver ännu mer att man förlitar sig på matematiken. Med tanke på hur svårt folk har att hålla sig till det gällande vanlig FIRE eller att ens förstå det, gör coast ännu lurigare.
Lärde mig om detta inte så längesen. Jag är väl lite ofrivilligt CoastFIRE då vi har en bra summa pengar investerade men min inkomst tillåter inte sparande just nu (om något så tar jag från spar.)
Om du är ok med att dela med dig skulle jag gärna vilja veta lite mer om dina siffror. Ekonomin och åldern då. Som sagt hör man inte om CoastFIRE så ofta så tar gärna del av andra som är där så man kan sätta lite av en referensram på om man själv kan vara där.
Quid Pro Quo: 35 med fru och barn, hushållets nettoförmögenhet är drygt 10 MSEK. ISK drygt 6.6 MSEK.
Som jag förstår det behöver man ha ett mål att fire ska ske en viss ålder och när man ser ut att nå det målet utan att skjuta till mer pengar så är man Coast. Problemet är ju dock för oss som har målet “så tidigt som möjligt” att vi aldrig blir Coast ![]()
De som frivilligt lever CoastFIRE känns som att de har nått den högsta graden av livstillfredsställelse. Tydligt mål för ekonomisk frihet, men utan hetsen av att konstant flytta målstolparna. För de flesta är nog som du (och jag), varför inte tidigare? varför inte rikare?
För mig handlar Coast FIRE mycket om att frontloada ens sparande, gärna med hävstång, för att på så vis tidigare kunna sluta med månadssparandet. Vi är i 35-40-årsåldern och har levt väldigt sparsamt de senaste ~10 åren med idogt sparande och långsiktighet. Det har burit frukt, har nu en nettoförmögenhet på 12 miljoner (BRF och pension inkluderat). Visst fan ser man framemot att dra ner på sparandet och också leva rejält i nuet. Men först - några år kvar av the grind.
Tycker poängen ändras hela tiden. Jag och någon till har frågat om vi räknas som fire som sjukpensionär. Vi behöver ej jobba och är miljonär även vid pension.
Då är det helt plötsligt
Om man är beroende av inkomst så är det ej fire.
Blir inte ett problem att om man börjar öka sina utgifter så ökar också ditt målkapital och FIRE blir svårare?
Om man inte tänker att man är beredd att dra ner på utgifterna den dagen man gör FIRE.
Från min synvinkel så känns det onödigt att bränna mer pengar bara för att, jag känner nu att jag lever riktigt gott och hade inte blivit mycket gladare av att bränna mer pengar, samtidigt med en skön känsla att man har ett stort sparande så att FIRE inte är jättelångt bort.
Men åt andra sidan har man ju tänkt tanken att om man helt plötsligt kommer in i ett jobb som man älskar och vill syssla med tills man är 65+ så skulle man ju helt kunna slå av sparandet och frågat sig själv vad man skulle köpa då.
Men trygghetsnarkoman som man är så håller man nog i sparandet ändå och bygger lite mer buffert.
+1
Det här är pricksäkert formulerat. Jag har väl inte riktigt valt synsätt (alltså, jobba till riktålder finns ju alltid som bortre gräns) men lutar åt ett visst datum.
Jag tycker att du gott kan strunta i om det ska klassificeras som FIRE eller inte.
Om du på ett eller annat sätt har så du klarar dina behov till graven utan att behöva jobba mer så är väl det bra nog. Om det sedan kallas FIRE, född till pengar, sjukpensionär eller något annat är helt oviktigt.
PS Om man kan och vill jobba och trivs med det så är det också lika bra ![]()
Ett visst datum är ju ingen poäng att ha som mål om det inte är pensionen. Man kan ju ligga på lägre nivå än idag vid det datum man tänkt sig göra fire och då blir det ingen Coast. Jag förstår inte alls poängen med att sätta datum. Hjälp mig gärna.
Mitt mål är en summa och då är det svårt att veta när man kan börja Coasta.
Exakt så gör vi också. Byggt upp en fin konstsamling att njuta av många år. Känner jag är lite trist att börja med vid 75 års ålder. Samma sak med långa resor. Vi räknar med att göra en lång resa per år ungefär. Efter 70 kommer det troligtvis inte orkas med. Vi är 46 och 50. Lägenhet och lantställe utan lån. Bra kapital. Pension runt 60 kanske.
Du har en bra poäng där. Jag har inget bra svar alls, utan velar lite fram och tillbaka. Dock har jag redan slutat månadsspara, gör det jag vill utan att känna mig styrd av prislapp, tar extra semester när jag har lust etc, så jag kanske redan är på väg?
Jag gillar också coastfire, och uppenbart hade det unnat fler att ha kunskapen att det räcker med att investera lite tidigt till pensionen istället för att sitta med ångest och aggressivt sparande efter 60år. Jag är coastfire på så vis att jag inte behöver spara mer till pensionen om jag jobbar till riktåldern. Som någon annan skrev så går det rätt snabbt i Sverige om man börjar tidigt. Så nu sparar jag för att slippa jobba till riktåldern, där coastar jag inte än.
Sant. Titeln har ingen betydelse. Jag är helt enkelt en sjukling med bra ekonomi. Inget mer.
Är mer vad folk anser räknas som fire.
Grunde är och ha pengar och slippa jobba. Dvs ekonomiskt klara sig utan att jobba.
När folk då fråga om olika varianter kan finnas på det. Så är det
Nej för du jobbar 20%
Nej för du är beroende av staten osv.
Även riktig fire. I alla fall minsta möjliga för att gå i fire. Så är man beroende av att börsen ej ändrar sig. Eller inflationen ökar för mycket för fort.
I det fallet är ju base fire mer osäkert än de som är beroende av staten. Så riktig fire låter mer som löjligt rik som klarar allt fanskap som kan inträffa.
Inte om ditt målkapital redan var högre än (25x) dina nuvarande utgifter.
De enda alternativen är ju inte pension eller att jobba hela tiden. Man kan ju säga upp sig (eller ta tjänstledigt) när man vill ha lite längre ledigt för att flänga runt, och sedan börja jobba igen när/om man känner för det.
Jag tog en paus från jobb i ett par år en gång och kan mycket väl komma att göra det igen. Just nu jobbar jag 70% sedan 3,5 år tillbaka. Men jag stänger inga dörrar för varken heltidsjobb eller helledigt.
Istället för att diskutera [insert catchy acronym] FIRE så tycker jag att förutsättningen för tråden är mer intressant:
- Utifrån värdet på mitt fondsparande, och storleken på mitt löpande månadssparande; När är det dags att trappa ner, eller kanske avsluta sparandet till förmån för [insert your favorite @Indexqueen treat] eftersom avkastningen överstiger insättningarna?