Varför ser man inga inlägg kring CoastFire? CoastFire uppstår när man nått en förmögenhet som, utan en enda ytterligare insättning, kommer kunna växa tillräckligt mycket för att säkra framtiden.
När man går in i Coastfire så försvinner behovet av sparande. Man har inte råd att sluta jobba men ekonomin går in i en ny fas där 100% av det man tjänar från sitt jobb kan gå till att maximera livet här och nu.
Gick själv in i detta nyligen. Kände att portföljen helt enkelt kunde växa tillräckligt på egen hand och att jag nu kunde luta mig tillbaka. Helt plötsligt har jag (tidigare månadssparande) 6 tusen per månad att lägga på vad jag vill. Unnar mig saker mest hela tiden tycker jag…och det är rent krasst inget problem med det? Fantastiskt.
Ja, i praktiken kör jag någonting i närheten av CoastFIRE. Har inte längre något “aktivt” sparande (utöver amortering) men i regel brukar jag gå plus några tusen på lönen ändå.
Skulle inte kunna sluta jobba ännu utan att ställa om spenderandet ordentligt, men det är en tidsfråga innan det blir en reell valmöjlighet (uppskattningsvis 5-10 år).
Trivs bra på jobbet och känner att jag har mycket kvar att ge där, men det vet man ju aldrig hur länge det håller.
Har senaste tre åren jobbat aktivt med att sluta snåla som standard och unna mig mer, det var svårare än man kunde tro. Men nu känns det som att jag har hittat en bra balans där jag har avslappnade spenderingsvanor och tar ganska lätt på utgifter, utan att för den skull överspendera.
Jag delar din uppfattning om att CoastFire är något som borde pratas mer om. Jag upplever att många som har sparat länge borde reflektera över ifall inte förmögenheten kan göra sitt utan att man tillför mer varje månad, och istället leva lite rikare. För många som sparar upp i åldrarna kan CoastFire vara något som gör att man använder sina pengar
Överlag är väl inte diskussionen om FIRE så otroligt intensiv på detta forum och CoastFire är rätt annorlunda från den urpsrungliga FIRE-ideologin.
Men, samtidigt, så har du rätt. Jag har kanske en annan total förmögenhetsnivå än de flesta som funderar kring CoastFire, men funderar ändå på att göra någonting som rent matematiskt liknas CoastFire. Jag gör det inte nu, annat än att jag helt har lagt av att försöka höja inkomster från mitt vanliga jobb. Jag fortsätter att arbeta, men mina jobbinkomsterar har stagnerat rätt ordentligt.
Fyller 28 i år och tänkte plugga nästa år. Kommer att ta fullt CSN och spara lite då med men efter det är planen att gå ner i arbetstid och sluta spara. Låta pengarna jag har sparat ihop de senaste få växa till sig, kommer kanske kunna gå i full pension när jag är 50-60 år. Det stora problemet är att hitta ett passande jobb, kollar upp YH-utbildningar som verkar intressanta och som leder till mer flexibla yrken.
Många som siktar på FIRE blir väl i någon mening ganska omgående coast FIRE om man inte börjar sent och sparar för lite.
Kanske inte till den önskade åldern men en bra bit innan riktåldern för ordinarie pension.
Tycker att det värsta med att ha ett jobb är att man blir låst till en tid och plats och det gäller ofta oavsett hur mycket man jobbar.
Det går inte riktigt att dra iväg och flänga veckor eller månader i följd.
Livet blir uppstyrt och begränsat av arbetsschemat.
Så om jag fortsätter att arbeta lika mycket och spenderar mer pengar eller om jag jobbar mindre men fortfarande på många sätt är fastkedjad vid ett jobb vet jag inte om jag har vunnit så mycket.
Det behöver i så fall vara flexibelt konsultarbete i eget AB.
Jag vill åtminstone vara lean FIRE (med säkerhetsmarginal) innan jag går ner i tid.
Coastar mot FIRE sen några år. Brytpunkten kom när det jag sparade blev försumbart jämfört med värdeutvecklingen i portföljen och utvecklingen årligen översteg min nettolön. De flesta som satsar på något mer än Lean FIRE bör hamna i den sitsen pga hur stort kapital som sannolikt krävs. Men många fortsätter nog av gammal vana/personlighet att spara ändå.
Det jag tycker man inte pratar tillräckligt mycket om i diskussioner om Coast FIRE är hur man 1) försäkrar sig om att trillar man av pinnen i förtid så har man in ”skjutit upp” att leva tills man är FIRE då man får både sparande och liv här och nu, samt 2) att man sänder en signal till sig själv om att man inte behöver spar-maximera till 100% och kan slippa skuld/dåligt samvete över konsumtion på vägen ”för att man inte nått sitt mål än”.
Coast-FIRE är för mig en perfekt modell för de som hittat sin riktning men har svårt att avvika det minsta från att maximera sparandet utan att ha stöttning av ett vedertaget koncept.
Vad är skillnaden mellan CoastFIRE och BaristaFIRE?
Förstår jag det rätt att i CoastFIRE rör jag inte kapitalet utan fortsätter att jobba men sparar inte längre utan låter kapitalet växa på egen hand?
BaristaFIRE lever jag både på kapitalet och visst arbete?
Eller så passar en på att ticka av en del ”bucket list ítems” som är dyra och troligen inte kommer gå att genomföra vid högre ålder. Det är det jag gör. Innebär ingen direkt ökad löpande kostnadsmassa, och ingår i kategorin av kostnader som jag kommer justera upp/ner med hjälp av en guard-rail strategi när jag väl går FIRE.
Som sagts tidigare i tråden, balansera leva nu mot målet total frihet.
Coast fire är ju ett begrepp som är mer relevant i USA där man inte har ett vettigt pensionssystem, därav att det inte kanske pratas om så mycket om det här.
Har du tjänstepension är man indirekt i Coast fire från dag ett, förutsett att du ska jobba till pensionsålder.
För att förtydliga, så länge du jobbar i Sverige sparar du ALLTID till pensionssystemet och kan därmed inte köra Coast fire i dessa rätta betydelse.
Håller med, detta är det som stör mig mest också med arbetslivet.
Samtidigt, med barn i skolålder blir man ändå bunden på ett liknande sätt. På vissa sätt mer, eftersom jag lätt kan ta ledigt från jobbet en random vecka i höst, medan barnen endast får ledigt vecka 44 om det inte finns synnerliga skäl.
Inom att jag gick ner till halvtid 1 maj så är jag i princip i Coast FIRE. Jag kommer nog inte att få så mycket över per månad att det är någon större vits med att lägga in överskottet på ISK.
Det viktigaste att inse om man satsar på att sluta spara och låta tillväxten sköta jobbet är att marknaden inte ger några garantier. Man kan välja vilket datum man ska pensionera sig, och då får man vad marknaden ger det datumet. Eller så kan man pensionera sig när man nått ett visst belopp, och då inträffar det när marknaden kommer dit. Vad man inte kan göra är att säga att man ska pensionera sig ett visst datum med ett visst belopp. Risken är att man tänker sig att man ska dubbla pengarna på tio år, och så står marknaden på plus/minus noll tio år senare.