Coast-FIRE är för mig också det perfekta målet som trygghetsnarkoman. Jag har inga planer på att sluta jobba långt i förtid (typ 25-30 år innan ordinarie pension). Coast-FIRE säger mig när jag kan sluta känna mig skyldig att jag sparar för lite eftersom jag vid Coast-FIRE vet att jag med stor sannolikhet kommer nå FIRE även om jag slutar spara. Då kan jag kombinera mitt arbetsliv med att fullt ut kunna njuta av min lön tills jag faktiskt går i pension på riktigt.
Det finns många kalkylatorer för FIRE, men jag saknade en mer avancerad kalkylator specifikt för Coast-FIRE. Därför byggde jag en kalkylator med funktioner som jag själv tycker är intressanta:
- Deterministisk projektion för Coast-FIRE
- Monte-Carlo projektion för Coast-FIRE med sannolikhet för att pengarna inte tar slut
- Jämförelse mellan olika FIRE-strategier (Lean FIRE, Fat-FIRE, Coast-FIRE, Barista-FIRE)
- Påverkan på porföljen under historiska nedgångar (t.ex. finanskrisen 2008, depressionen 1929, Dot-com bubblan, recessionen 1990 etc)
- Sequence-of-return risk
- Historisk simulering
- Uttagsstrategier
- Stress-tester: Allt från
- Marknadskrasch om x år
- Hög inflation
- Förlorat jobb om x år
- Förlorat decennium
- Kärnvapenkrig
- Klimatkris
- Massarbetslöshet pga AI
- mm ..
Prova gärna!
Länk till kalkylator: Advanced Coast FIRE Calculator — Monte Carlo Retirement Planner