Du har flera global kaka på kaka. Satsa på en global eller två global med spiltan global som fokuserar på finans
Bland med andra emering, småbolag o allaplus. Jag tänkte alltså på att du betalar tre global som har för likadan nästan o ha två onödiga avgifter.
Från småspararna, kanske suddig bild.
Angående vilka går bäst av dem vet jag inte svaret. Gå på magkänsla. Läs på vad de satsar, LF byter index kan det påverka osv?
Finans kommer alltid finnas i framtiden, jag har det för att sprida risken, med teknik från avanza global och spiltan finans. De har tuffat på nästan 12% från somras för mig.
Mina största ombalanseringar 2024 gjorde jag innan valet i USA - jag gjorde mig av med en del svenska innehav och la mer i fonder som lägger stor vikt på tech och USA.
I december har jag fortsatt den strategin och nu ligger 99,7% av portföljvärdet i en och samma tech-fond.
Huvudskälet var att fonden förändrats för mycket sedan start. Kvartil lägger större fokus på mindre (!) bolag och viktar efter substansrabatt. Men som sagt , i slutändan lär det sannolikt mest göra en skillnad på marginalen.
Vad hittade du för någon rolig etf ?
Jag sålde av mina sista 10% i Sverige och saknar numera Sverige helt i sparandet, vilket känns tryggt och kanon. I den stora tunga portföljen kör jag 90% Avanza global och 10% Swedbank robur technology. Pris för detta: 0,23.
Två jag redan har men som fanns tillgängliga på Nordnets månadssparande: Xact nordic high dividend och ishares core s&p 500.
98% DNB Global Indeks S
2% Robur Technology
Hur det ser ut om 1, 2 eller 3 mån har jag ingen aning om. Ändrar mig efter marknaden.
Hade två globalfonder, så bytte en med väldigt lite i (DNB Global Indeks S) till en annan. Annars bygger jag mer på utdelningsaktier 2025, något jag vet får delade åsikter.
Just nu ungefär 75% indexfonder 25% stabila utdelningsaktier, målet är att köra 80/20 och ha utdelning som passiv inkomst som återinvesteras. Började detta i Q3 så har inte kommit så långt, men projekterad utdelning på ~2k SEK/månad i genomsnitt hittills är en fin psykologisk morot för mig.
Du tror alltså att Sverige som investeringscase är dött för all framtid där vi nu har den bästa/lägsta värderingen på länge? Och globalt index som nu har skyhög värdering med tech i spetsen har bättre förväntad avkastning?
Ja, uppenbarligen.
Det låter inte bra.
Risky business…
Inför nya året kommer jag, enligt tidigare plan, sänka risken något i portföljen. Detta pga att den utmärkta utvecklingen (+27%) triggat ytterligare ett steg mot en stay-richportfölj. Dessutom sedvanlig kvartalsvis ombalansering. Samtidigt har jag sjösatt och nollställt 4 olika varianter av allvädersportföljer med olika komplexitet för att förhoppningsvis få en känsla av vilken modell som passar mig i framtiden. En rejäl sättning hade hjälpt mig att se hur de arbetar. Men jag skulle stå ut med fortsatt 2-siffrig årlig utveckling av också ![]()
Det är inte så illa som det låter ur riskperspektiv. Hade jag legat i en teknologiindexfond hade upp emot 60% av fonderns totala tillgångar kunnat vara placerade i endast 3-4 bolag.
Jag har de senaste 8 åren haft övervikt i denna aktivt förvaltade teknologifond och under den tiden har i alla fall inte jag sett ett enstaka bolag uppta 15-20% av fondens totala tillgångar.
Vad är då det negativa, jo det kostar att få den diversifieringen eftersom det innebär aktiv förvaltning i det enskilda fallet och avkastningen i absoluta tal har underpresterat index men för mig är tryggheten att inget enskilt företag tillåts bli “för stort” värt dom smällarna.
Ska dock erkänna att jag börjat snega mer och mer på rena USA-indexfonder. Där får man mycket tech men fler andra branscher också. Därpå är dom billigare och den som jag placerar i (via HSB bospar) är den fond son presterat allra bäst av mina fondinnehav 2024.
Jag har också en större andel i en teknikfond. Men man ska vara med på att det kan bli volatilt.
Tog beslutet att sälja av alla index fonder inte bara Avanza Global o gått 100% in i krypto (80% bitcoin). Så YOLO.
Köpte en skärva krypto nyligen (i form av certifikat) men indexar i övrigt. Volatilt, men gissar att det har en tydlig uppsida de kommande åren. Den som lever får se.
Vad finns i den där lekhinken egentligen?
Man betalar inte mer för att man har flera globalfonder, alla fonder @ego_death har är billiga och bra. Jag har sex globalfonder och jag gillar dem alla😄