Fonder och fördelning 2026?

Hej,

Hur tänker forumet kring fonder och fördelning 2026?

Jag har idag följande innehav och fördelning:

• Swedbank Robur Access Global A – 85%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag – 15%

Swedbank Robur Access är som alla andra globala indexfonder tungt riktade mot USA och framförallt teknik (Magnificent 7).

Med tanke på AI-företagens stora börsuppgångar och övervärderingar har det skrivits mycket om AI-bubblan under hösten.

Hur tänker forumet gällande detta inför 2026? Har ni minskat era innehav i Globala indexfonder pga. detta? Vilka fonder tror ni på istället om jag skulle fördela min risk mer? Några speciella fonder eller marknader som experterna tror extra mycket på under 2026?

Vänliga hälsningar
Jakob

Jag tror på globala marknaden, så kör på med mina globala indexfonder.

Tills någon kommer med bevis på att andra marknader är bättre, så lär det fortsätta så fram till min pension och även därefter delvis.

Finns alltid bapiljoner olika akuta orsaker som gör att man inte bör investera just nu, enligt ”experter”. De har alltid funnits och kommer alltid finnas. Trots det så har börsen trots krascher alltid återhämtat sig, med råge.

Sen finns ingen garanti att det kommer vara så i framtiden, så man ska vara medveten om att det är en risk man tar.

3 gillningar

Säger som Melwa, 100% global index här.

1 gillning

Jag har 50/50 fördelning mellan dessa två fonder:

Det verkar ju vara väldigt osäkerhet på marknaden så därför har jag ansökt om högre belåningslimit och tänker försöka timea marknaden efter en potentiellt kommande korrektion, funderar på att ha som maxgräns 1,5x hävstång.

men lyssna inte på mig, jag är bara en Pankman med en vision och en dröm. :joy:

Jag kommer fortsätta som innan dvs

• Lysa
  • Indexfonder (Främst Avanza Global)
  • Några investmentbolag

Eller så kanske jag till sist gör mig av med investmentbolagen… vi får se, har hittills inte känt mig redo att släppa dem :sweat_smile:

Jag flyttade nyligen 15% till fastränta, och har kvar 85% i global indexfond. Det var mitt sätt att ta höjd för en AI-bubbla, så finns det pengar som det inte gör ont att röra och/eller pengar att investera under en börsnedgång. Kändes psykologiskt bra att åtminstone ha förberett nånting.

2 gillningar