Öka fördelningen mot Sverige?

Våra investeringar är 90% Swedbank robur access global och 10% Swedbank robur access Sverige.

Är det dags att börja öka den svenska fördelningen, vad tycker ni?

Vanligtvis åker 90% in på globalfonden och 10% på Sverigefonden.

Hur skulle ni gjort?

Investerat cirka 1 år på dessa indexfonder.

Tycker att man inte ska försöka tajma utan gå hellre efter världsindex med en mindre övervikt för Sverige. Så starkt som stockholmsbörsen gått sedan årsskiftet så kan tåget mycket väl ha gått, men ingen vet förstås. Så mitt förslag är att behålla din nuvarande fördelning.

1 gillning

Jag har samma fördelning mellan global och Sverige och det känns tillräckligt för att jag inte ska få en känsla av FOMO och börja pilla när alla pratar om hur bra svenska börsen går.

1 gillning

Tycker du ändå ligger rätt. Själv har jag 75% global, 15% Sverige och 10% EM. Känner att den svenska delen är tillräckligt stor. Vill nog inte ha så mycket mer där.
Så ligg kvar :smiling_face:

1 gillning

Jag skulle bara låta det vara. Jag försöker undvika försök att tajma marknaden. Bestäm dig för en fast allokering och håll sedan den hela tiden är min rekommendation.

1 gillning

Har samma fördelning.

Den får stå kvar.

Jag har haft samma fördelning som ni tills för 5 minuter sedan. Valde att vikta om och har nu 60% access global, 20% access mix och 20% access europa. Detta är min pensionsportfölj jag ska börja använda om drygt 2 år. Sedan har jag ett isk som inte behövs förrän om 10+ år och den låter jag vara som er. Har en känsla att ni är unga och då hade jag legat kvar som ni gör :slightly_smiling_face:. Lycka till!