Planen är att använda och placera pengarna på följande tre sätt:
Investering i fastighet, inom 1 år
Extra tillskott till vardagen
Långsiktigt sparande för barn och familj, minst 10 år
För 1 och 2 vill jag placera dem i kort räntefond.
För 3 tänker jag investera dem på en ISK enligt följande:
80% SEB Global Indexnära
20% SEB Sverige Indexnära A
Jag är idag kund hos SEB och behåller gärna banken av praktiska skäl, så länge det inte finns tydliga ekonomiska fördelar med att byta. Min plan är att investera beloppet vid ett tillfälle och därefter ha ett så enkelt och långsiktigt upplägg som möjligt, utan att behöva göra löpande justeringar — med målet att kapitalet ska kunna växa över längre tid (jag är medveten om att det kan svänga en del).
Vad har ni för tankar om upplägget generellt?
Hur ser ni på att lägga in en stor summa pengar vid en tidpunkt givet värdering på börsen etc. idag?
Beklagar förlusten (om det inte var ett förskottsarv).
I det stora hela ser det bra ut.
Angående om man ska stoppa in hela eller delar kan man tvista om. Statistiskt ska man i med allt på en gång. Men det är ingen som vet hur det kommer se ut kommande månader eller år. Är du orolig så kan du dela upp köpen. Antingen över X månader eller köpa in dig på 30-50% nu och resten pö om pö.
Här har vi en graf över en global aktiefond över senaste 25 åren. Med början under IT-kraschen, sen över finanskrisen, covid och mycket mer.
När hade du velat stoppa in dina pengar på börsen?
Global indexnära är marknadsvärdesviktad, övervikten är på grund av det. Det domineras av framförallt globala bolag som har stora delar av sina intäkter utanför USA.
Den är marknadsviktad mot bara en del av världens marknad, alltså stora bolag i utvecklade länder. Och den har redan med Sveriges marknadsviktade andel.
Svenska bolag säljer europeiskt och globalt, man bettar inte enbart på Sveriges ekonomi om man är överviktad mot svenska börsen. Tycker det är helt okej att man som svensk är överviktad mot svenska bolag, givet kvalitén vi har på svenska börsen.
Planen är att investera pengarna så snart som möjligt.
Tycker världsläget är osäkert, och jag är förvånad att marknaden inte reagerat mer på situationen i mellanöstern. Min egen magkänsla är att AI är rätt kraftigt övervärderat. Men frågan är hur stor påverkan en ’AI-krasch’ skulle ha på de fundamentala värdena i en global indexfond.
Under IT-kraschen sänktes tech rejält. Till exempel en fond jag hade, Robur Technology, den sjönk 79% från allra toppen till botten. Medan en globalfond sjönk kanske 50%.