Är globala indexfonder för USA tunga? Risk och alternativ strategi

Hej forumet, jag har en fråga angående globala indexfonder och att de numera ofta består av ca 75% amerikanska aktier.
Är inte det en stor risk nu när amerikanska aktier är högt värderade?
Jag undrar om man borde rebalansera så att man har en större exponering mot Europa?
På rika tillsammans har man ju lärt sig att man borde ha 70% i en bred billig global index fond. Just nu känns det som att lägga många ägg i samma korg.
På 80-talet hade japan en liknande dominans men deras börs kraschade och har först återhämtat sig nu. 35 år senare.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh Arvid

Välkommen!

Det finns en mängd trådar på detta ämne som är relativt nystartade. Du kan söka efter dem och få svar.

6 gillningar

Välkommen till forumet. :slightly_smiling_face:

Den här frågan och liknande frågor har varit uppe i forumet väldigt mycket den senaste tiden. Det finns flera trådar aktiva just nu på ämnet.

Jag föreslår att du kollar igenom dessa.

10 gillningar

Även om det är lätt att hålla med om problembeskrivningen så ser jag inte vad som lockar med Europa. Vi verkar vara rejält på dekis. Så kanske är det därför? Det är lågt värderat men egentligen inte så illa som folk tror?

PS.
Jag vet inte heller om sjukdomsinsikten finns. Redan för 20 år sedan var Europa efter inom tech. Nu är allt vi gör att betala prenumerationsavgifter till Amerikanska bolag. Och nu är det USA och Kina som gör upp om AI. Och elbilar. Trots att vi har lång historik inom bilar kan vi inte producera en vettig elbil som inte kostar skjortan.

1 gillning

Kom ihåg att jättarna från USA är företag som är globala, med kunder och användare över hela världen.

Sen gissar jag att om eller när USA börsen kraschar, så kommer övriga världens börser följa efter.

Så jag som har lång sparhorisont är medveten om att pengar på börsen, alla typer av börser, troligen kommer krascha ett par gånger under närmsta 25 åren. Så har anpassat min portfölj och mina förväntningar efter det.

Tror ändå att vi kommer få ok avkastning över tid, så köper att pengar på börsen kommer med en viss risk, som är lägre ju längre sparhorisont man har.

3 gillningar

Ett marknadsviktat index innebär att viktningen är exakt så den bör vara om du följer ett brett index. Om du däremot bara investerar i Developed Markets exkluderas dock Emerging Markets. Om du lägger till EM så hamnar vikten i USA på runt 65%. För ännu större diversifiering finns det även small cap att lägga till, men USA’s dominans är stor även där.

2 gillningar

En sak att ha i bakhuvudet, som de säger i Ekonomibyrån. Vid en krasch, eller fall, i USA så är inte Europa eller tillväxtmarknader en säker hamn. Bolagen är så stora och globala idag. Påverkan från den amerikanska börsen är global. Både upp och ned.

Om man tror på en sektor- och/eller regionsrotation till andra branscher och delar av världen så kan man däremot diversifiera ifrån USA. Men vad talar för att man själv insett något så enormt utan att marknaden ser det?

2 gillningar

Utan risk - ingen avkastning.

2 gillningar

Tack för svar!
Det kanske är jag som inte helt förstår hur en global indexfond fungerar när det blir ett börsras; skulle t.e.x usa börsen krascha så drar det som du sa ner hela världens börser. Hur omviktas indexet efter det?
Om nu USA börsen skulle rasa, blir tappet ungefär lika stort om man har 100% global indexfond som om man har 50% global indexfond och 50% Europa indexfond?

Håller med om att utsikterna i Europa inte ser bra ut. Det jag undrar är om man har mindre risk genom att ha en lägre USA exponering och istället omviktar så att man har mer av resten av världen?

Jag spär ut min portfölj med lite extra Europa. :smiley:

1 gillning

Nu är jag absolut ingen expert. Men om man kikar på den senaste börskraschen under början på pandemin, så gick börserna i Europa ner mer än de i USA. Sedan så gick återhämtningen långsammare på Europas börser än USAs.

Kommer det bli exakt likadant vid nästa krasch? Det vet ingen.

Men om en börs kraschar, så är det högst troligt att andra följer efter. Tror jag i alla fall.

Kan börsen krascha stort i år? Ja! Börsen kan alltid krascha. Det är därför man inte har pengar på börsen som man inte kan avvara de närmsta 5-10 åren, helst ännu längre.

Vet man med sig att man är orolig, dra ner börsandelen i portföljen. Sluta följa sociala medier med börsfokus, ja även RT, speciellt forumet, automatisera allt och logga bara in någon gång per år på dina ISK eller din Fondrobot. Det är mina råd i alla fall.

Sover man bra om natten även vid dippar, så ligger man troligen rätt i risknivå.

1 gillning