December 2024: Vad har ni gjort för ombalanseringar inför det nya året?

Själv har jag diversifierat lite bort från globalfonden och lagt lite mer i en Europafond. Lekhinken har fått tillskott av ett kryptocertifikat och plus mikrobolag …
Ingen vet vad som komma skall.
Det skulle vara kul att veta hur ni andra tar er an 2025.

Lysa Bred 100% aktier i alla Isk.

8 gillningar

Förenklar lite i januari 2025, säljer av Lysa och köper mer av samma fonder jag redan har och betalar av en mindre skuld.

Sen ser jag över det sista kring min tjänstepensionsflytt.

4 gillningar

25% dnb global
25% Avanza Global
25% Länsförsäkringar Global
5% HB globala småbolag
5% Avanza energin markets
5% plus alla bolag

10% lek splittad på 5% i vardera nedan

Spiltan global investmentbolag
Spiltan aktiefond investmentbolag

Har även slängt in 10 000 i Avanza Zero för länge sen som fuckar up % fördelningen men whatever HODL TILL GRAVEN.

0,22 i snitt avgift.

Kör på denna 2025 utan för mkt pill förhoppningsvis, kommer kanske gå över till 100% global fond 2026 om ja tröttnat på o hålla på med portföljen men sålänge det är kul så kmr ja hålla på o lattja med % hit o dit o avgift % här o där… Hehe

5 gillningar

Ingen.

Sitter nöjt med det jag satt ihop tidigare i år, väldigt nära marknadsvikt i fördelning.

Global Index, investmentbolag, globala småbolag och tillväxtmarknader. Känner inte att jag behöver krångla till det mer, utan fokusera på ständiga månadsköp istället.

3 gillningar

Kollade in globala småbolag (kommer inte ihåg exakt vilken fond ursäkta). Ett stort innehav var Microstrategy, som är värderat till 3x deras innehav av bitcoin, och deras enda strategi just nu är att köpa bitcoins (allt enligt diverse andrahandsinfo). Det kändes inte så bra. Då är det ju bättre att köpa egna bitcoins. Vilken global småbolagsfond rekommenderar panelen?

Jag kör den som ofta rekommenderas, Handelsbanken globala småbolag index.

1 gillning

Jag lägger över mer på räntor inför kommande planerad pensionering inom 0-3 år.

3 gillningar

Kör alltmer i allväderfond på både Avanza och Nordnet pga att jag är i FIRE och inte vill ha för hög risk. Allokerar lite varje månad från det jag har i indexfondspar för att minska risk konternuerligt.

1 gillning

Lite småpill och mindre justeringar:

1. Helt slutat med globalt index och i stället delat upp samma andel av sparandet i lika delar Handelsbanken Global Momentum och Storebrand Global Value.

2. Till slut släppt greppet om Spiltan Aktiefond Investmentbolag och väljer framöver Kvartils variant istället.

3. PLUS Mikrobolag gör en återkomst i portföljen.

Allt som allt egentligen mest finlir.

3 gillningar

Jag är lite i samma situation, planerar att gå i tidig pension, men har inte bestämt mig exakt när. 1 år, 4 år eller t.om. om 8 år (det är rätt kul att arbeta just nu).

Därför osäker hur jag ska tänka runt balansering över till räntor. Hur tänker du?

2 gillningar

Jag har lagt 5 årskostnader (nuvarande årskostnad +15-20%) på bankkonton (kombination av vanliga och fasträntekonton). När det gäller mitt sparande i ISK och KF så har jag runt 15% i räntor (via Lysa och Opti).

Från och med 55 år (om tre år) så tänker jag ta ut löneväxlingar och privat pensionssparande. Dessa tar jag ut på 10 år. Här har jag i dagsläget valt en lösning från Länsförsäkringar som ökar räntedelen i takt med att tänkt pension närmar sig. Jag har 50% vardera i Länsförsäkring Sparmål 2025 och 2030.

Jag har inte bestämt när jag tar ut ITPK och ITP2 än. Det lutar åt från 55 år och livsvarigt. På ITPK har jag 100% aktier.

2 gillningar

Stort innehav som 0,8% av fonden?! Den fonden har tusentals innehav, om det är Handelsbankens du menar.

1 gillning

Sålt av lite småbolag samt investment. Ökat andel globalt.

1 gillning

Vilken allvädersfond?

Har lite olika varianter men dessa är uppbyggda på info från Jakten på den "ultimata" allvädersportföljen

Riktigt bra tråd där man kan bygga upp utefter vad man själv får för ideer genom de mycket bra tips och argument som finns för olika tillgångar.

1 gillning

Har under 2024 ombalanserat och gått från 30/70 till en 65/35 portfölj. Aktiefonder och endast fasträntekonton.

100k ligger som nödbuffert ifall om lönen inte skulle räcka till

Just nu ser min fondportfölj ut så här på Avanza

71,69% Avanza Global

9,48% PLUS Alla bolag Sverige index

9,38% Avanza Emerging markets

9,12% Handelsbanken Global Småbolag index (A1 SEK)

0,33% Avanza Disruptive Innovation by ARK invest

snittavgiften blir låga 0,18%

Jag kommer att låta fonderna växa fritt men en viss ombalansering kan ske med månadssparandet

Kommer att ha koll på svenska småbolagsfonder, och Europa (Östeuropa verkar intressant) under 2025

2 gillningar

Har följande portfölj inför 2025:

Globala indexfonder - 60%
Lysa - 24%
Lekhink (fonder, aktier) - 9%
Buffert - 7%

Planerar att gradvis ombalansera vidare under 2025 med ökning i globala indexfonder och lite större buffert, för att långsiktigt dra ner på home bias via Lysa. “Tyvärr” har ju lekhinken också vuxit på ett opedagogiskt vis (och belönar mitt snedsteg från forskningen), så den får göra sin egen grej men utan att bli påfylld då jag egentligen inte tror på den. :sweat_smile:

5 gillningar

Lagt in ett nytt månadssparande i ETFer på Nordnet. Ser jag det inte kommer det inte att finnas, så kanske jag får en överraskning om några år :crazy_face:

1 gillning

Haha vad hände med ditt tjat om globalfonder?

1 gillning