Har ni ombalanserat för i år?

Hello!
Jag gjorde en ombalansering efter avsnittet kring detta. Följer globala barnportföljen som grund men gjort små förändringar.

Avanza Emerging Markets från förra året 10 % till 7.5 % detta år.
Handelsbanken Gl småbolag fortsatt 10 %
Länsförsäkringar Global indexnära fortsatt 55 %
Plus allabolag Sverige index fortsatt 10 %
Plus småbolag Sverige Index fortsatt 5 %
Spiltan aktiefond investmenbolag fortsatt 7.5 %
Xetra gold fortsatt 5 %

Nu till min fråga. Har ni förändrat något eller ombalanserar ni utifrån förra årets fördelning? Varför jag gjort små förändringar har egentligen bara med att göra att jag sålde av mina räntefonder och fick då lite mer plats i portföljen.

Jag “städade” även portföljen och sålde av mycket som jag haft sedan tidigare som jag haft kvar pga fina siffror mer än att jag vill fortsatta investera i detta, typ avanza zero, avanza global, tin ny teknik etc. Skönt att få en städad portfölj där man kan trycka på “köp alla” istället för att behöva välja ut de i sin grundportfölj haha

Har ni gjort något nytt val från förra året eller kör ni på samma fördelning år efter år?

Är det bara jag som inte sysslar med ombalansering? Är det ett misstag i sådana fall? Jag litar på att indexfonderna och Lysa gör sitt i tystnad. :innocent:

1 gillning

Jag har 80% Avanza Global och 20% Avanza Emerging Markets. De har bara driftat 2% så jag struntar i ombalanseringen i år.

Har en tjänstepension på Advinans där jag satt upp en portfölj som ska följa världsindex men den behöver inte heller räknas om nu.

2 gillningar

Jag har kvar samma fördelning i mina portföljer som förra året mellan de olika tillgångsslagen. De flesta fonderna hade bara driftat några tiondelars procent så har inte balanserat om något nämnvärt.

Däremot har jag delat upp mina 10% i Sverige till hälften allabolag och hälften småbolag.

Även delat upp mina 10% tillväxtmarknader i hälften småbolag och hälften vanlig indexfond.

Aktiedelen i min primära portfölj kommer se ut såhär:
50% Länsförsäkringar global indexnära
5% Länsförsäkringar tillväxtmarknad indexnära
5% Swedbank robur small cap emerging markets
5% Plus allabolag Sverige index
5% Plus mikrobolag sverige index
5% Handelsbanken globala småbolag.

Spännande med EM smallcap, det pratas det inte ofta om!

Halva fonden är Taiwan, och jag hittar ingenting från Indien, även fast dess index har 22% Indien. Spännande, kommer grotta ner mig mer i det :slight_smile:

2 gillningar

Enligt fondbladet ska det även vara en del frontier markets. Denna fond ingår även i Opti 100% aktier. Ruskigt dyr dock.

Kan väl egentligen klassas till lekhinken men eftersom jag inte har någon specifik sådan så fick den ta en liten plats i den vanliga portföljen.