Swedbank Robur Access Asien eller Avanza Emerging Market?

Hej!

Har idag i min grundportfölj följande fonder:
Länsförsäkringar globalindex - 80%
Plus Allabolag - 10%
Swedbank Robur Access Asien - 10% (ihop med avanza Emerging M)
Avanza Emerging Market

Mina fråga är: vad tänker ni om att skippa Asien-fonden och bara köra på Avanza emerging-fonden? Har haft någon idé om att jag ville ha mer kina, men ju längre jag investerat ju mer vill jag bara ha det simpelt. Vet att de två fonderna inte göra exakt samma sak, men ah vore skönt att ev. ta bort en, men är intresserad av att veta vad ni tänker?

Om jag hade velat ha det simpelt och skulle behålla en av dessa två fonder, hade jag valt att behålla Avanza emerging markets eftersom den har större geografisk spridning.

3 gillningar

Håller med @Rimma , Jag hade behållt Avanza Emerging markets om jag bara skulle ha en fond. :+1:

2 gillningar

Håller med @Rimma och @MattiasA90.

Skulle möjligen ha en annan fördelning.Notera att det absolut inte är något fel på din nuvarande fördelning.

75-80 % Länsförsäkringar Global Index
10-15 % Avanza Emerging Markets
10 % PLUS Alla Bolag Sverige Index

Inspiration till fördelning utifrån information hos Småspararguiden[Länsförsäkringar tar hem förvaltningen av Global Index – blir det bättre eller sämre? | Småspararguiden]. De finstilta, längst ner i artikeln.

4 gillningar

Tack för svar :slight_smile: Får bli avanza-fonden då.

Hade en global småbolagsfond tidigare (Handelsbanken Global Småbolag), men tyckte det blev för hög avgift, så ett medvetet val att det saknas.

PS. har lite andra fonder/aktier i andra “hinkar” också så det här är inte allt jag har utan snarare kärnan, så står inte helt utan småbolag etc totalt sett.

Avanza EM är väl den fond som gått sämst i min portfölj under dom 3 år jag har haft den.
Jag skulle int må dåligt att vara utan den om man säger så :smiley:

1 gillning