Har läst många trådar men inte skrivit nåt än. Håller som bäst på att omstrukturera mina (hittills spretande) fonder och skulle uppskatta er feedback. Efter att ha läst flertal inlägg har jag tänkt följande:
Jag har utgått från Jans basportfölj och tänkt den som “tillväxtmarknad”. Men skall jag vara helt ärlig har jag nog inte så mycket djupare analys än så. Tänker du att den skall bort eller bytas till annan som tex länsförsäkringar tillväxtmarknad index?
Funderade även om jag skulle skippa den helt och öka PLUS allabolag sverige till 20%.
Åsikter?
mvh sebastian
Jag har inte läst in mig på den, men den låter mer allmänt asiatisk och där dominerar ju Kina och Japan isf.
Jag har personligen (snart) tung Sverigevikt (det är inget råd), men annars tillhör jag de som nöjer mig med globalindex i stort. Jag tror sällan de högre avgifterna för nischmarknader gör det värt mödan. Du har högt månadsspar, så det är ju inte så att det inte händer grejer över tid ändå.
Ser okay ut men själv ser jag inte Asien som någon självklar representant för “Emerging Markets” utan jag har även en långsiktig position i Latinamerika där en stor del av världens råvaror finns, såsom guld, silver, koppar, lithium, olja, etc. Dessutom skiftas en stor del av USA:s tillverkningsindustri från Kina till Mexiko.
Jag tycker den ser bra ut men som andra skriver hade jag nog också valt att byta ut Access Asien mot en fond som tar med tillväxtmarknader över hela världen.
Vilken plattform har du sparandet på? Avanza Emerging Markets är ett bra alternativ om det är där. Annars har du AMF Tillväxtmarknader och Länsförsäkringar Tillväxtmarknader Index. De är dock dubbelt så dyra som Avanzas alternativ.
Säger som dom andra, emerging markets mer brett än enbart “Asia”
I övrigt ser denna portföljen typ exakt ut som Basportföljen. Den är ju ett alternativ att kopiera annars:
Jag har länsförsäkringar och således inte möjligt att välja bla avanza. Men då byter jag ut access asien till länsförsäkringar tillväxtmarknad index men lämnar dom andra som planerat