Korrekt! Det har visat sig vara en vinnande strategi när det gäller långsiktigt sparande
Sen exakt vilken global indexfond man väljer eller om man kör robot istället eller till och med både och, spelar ingen större roll egentligen. Man har gjort “rätt” ändå tycker jag. Vi kan på förhand ändå inte veta exakt vilken indexfond eller robot som kommer ge bäst absolut avkastning.
Jag är väldigt ointresserad av ESG. Tycker det borde förbjudas.
Men grejen är att lysa har 6000 fler innehav är de inte säkrare avkastning?
Med Lysa du får med allting, men de fortfarande USA som är motorn.
Hur menar du med “säkrare”? Både DNB global och Lysa 100% skulle jag nog påstå ligger på samma nivå av risk. Eller ja, kanske att jag skulle anse att Lysa har lite bättre riskjusterad avkastning givet samma avkastning i både Lysa och DNB.
Men det är inte säkert att Lysa, med sina fler innehav, får varken bättre absolut eller riskjusterad avkastning än DNB. Inte heller lägre volatilitet är någon garanti.
På sätt och vis kan man dessutom argumentera för att det är högre risk med Lysa eftersom de har valt att överexponera ett litet land som Sverige med 20% i sin portfölj.
Ska köra på dnb
Det är det som är dåligt med Lysa, deras argument att “många investerar mer än 20% det är upp mot 50%, så 20% är okej” är bara dumt! LYSA om ni läser detta, sänk Sverige delen till 5-10%!
Men Avanza Global är billigast 0,09% i avg? ![]()
Avanza Global är en gimmick.
Jag har sagt till Lysa VD Patrik Adamson att han ska aldrig tillåta Lysa ha mindre än 20% Sverige i portföljen och inte mer heller. ![]()
Tror inte han kommer lyssna på dig Jacky chang.
Det vet man aldrig men vi skriver lite privat då och då. Men även om de sänker till 10% blir det lika bra ungefär samma sak som idag. ![]()
![]()
![]()
Om de lägger till ett funktion där man kan justera mellan 10-20% så hade det varit helt okej, låt de som vill ha 20% ha 20% och de som vill ha 10% ha 10%.
Det kommer aldrig troligt vis hända hos Lysa eller någon annan fondrobot så långt som jag är insatt i det hur de tänker . Då är det inte fondrobot längre. ![]()
Det finns andra aktörer Avanza/Nordnet där man får ändra hur mycket man själv vill ![]()
Jag har faktiskt info om att de diskuterar just den frågan så säg inte aldrig.
Jag tror att det stora syftet med Lysa försvinner då… Deras tanke är ju att folk inte ska behöva fundera över fonder och fördelning. Svara bara på frågeformuläret och ta den portfölj du blir erbjuden.
Majoriteten av svenska folket skulle förmodligen få en bättre portfölj om de gjorde så, än den portfölj de har själva i dagsläget.
Men 20% i Sverige som inte ens är 1% av världsmarknaden är ju inte bra? Ingen annan i världen investerar på Sverige, enbart vi svenskar.
Och vad exakt är “roboten” med Lysa? De är ju massa indexfonder som är fördelat rätt från början, de inte så att de nån smart AI som investerat åt dig 24/7 och ger dig massa cash.
Jag tycker inte det. Men många andra tycker uppenbarligen det är perfekt. Går argumentera hur länge som helst hur stor eller liten homebias man ska ha. Så Lysa har väl valt en medelväg som de flesta förmodligen accepterar.
Men TP pension fondförsäkring majoriteten av de har alltid haft mellan 20-30% Sverige i entré lösningar.
Men om man inte vill ha set privat är det fritt fram välja global indexfon som jag har haft i många år men det blev för mycket pill flytt hit och dit.
Därför valet med minst valmöjligheter och billigaste fondrobot Lysa. ![]()
20% är inte “medelväg” lol.