Fördelarna jag ser är ju att Länsförsäkringar går ju dels med vinst kontra Lysa som går med förlust än idag enligt senaste redovisningen på Alla bolag.
Jag skulle ha valt den jag tror mest på.
Jag började med Lysa bred och behåller mitt innehav där.
Sen började jag med Länsförsäkringar Global Index och månadssparar i den.
Väljer att ha minst 90% i indexfond och resten har jag lite på test i lekhinken.
Det finns ingen anledning att månadsspara i LYSA om du har intresset för privat sparande, du får 20% Sverige och dyr avgift, LYSA är för de som inte kan eller har tid, skulle man kunna utesluta visa index eller dra ner avgiften och Sverige delen så skulle jag kunna tänka mig ha LYSA annars nej.
De som pratar bra om LYSA är de som är rädda om sina egna pengar hos LYSA för att LYSA går med förlust.
Har diskuteras innan om fondrobotar och en fördel som inte nämns så ofta är att det blir svårare att pilla jämfört med att ha innehavet på Avanza eller Nordnet.
Sen har du mer ESG på LF Global än Lysa Bred, om det är något du funderar över, har för mig Jan rekommenderar DNB Global Indeks istället för den delen.
Förutsatt att de följer reglerna (kan vara frestande att rädda företaget när förlusterna blir för stora) och förutsatt att Finansinspektionen gör sitt jobb.
Titta bara på Wirecard. Tyska staten förbjöd short selling, spionerade och motarbetade de grävande journalister som var bedrägeriet på spåret istället för att följa upp och undersöka om det fanns någon grund i påståendena.
Även om ekonomierna är separerade kan det dröja väldigt länge innan det reds ut vad tillhör vem och i det fallet är det bra att ha delat upp sin ekonomi på två banker och fonder. Jag fattar inte hur folk vågar lägga alla pengar i en fond hos en bank.
En av anledningarna varför jag litar mer på Avanza eller Nordnet, betydligt mindre risk för framtida huvudvärk. Svenskarna är naiva och ser inte skiten framför sig förrän det väl skiter sig
Instämmer. Är man helt ointresserad av börsen och fonder då kan Lysa vara ett alternativ. Men är precis som alla andra tjänster i finansbranschen ett sätt att lura av pengar av människor som tror att det är så komplicerat. Nä, räcker med en bred global indexfond med låg avgift.