Lysa Bred vs LF Global index

Lite då och då vaknar min fundering kring varför jag har Lysa bred 100 % aktier och Länsförsäkringar Global index.

Jag har inte djupare expertis men när jag jämför utvecklingen mellan dem under den tid som jag har haft Lysa så tycker jag att LF Global index redovisar 20-30% bättre utveckling (sedan 2020).

Lysa är cirka 0,08% dyrare men jag kan inte se fördelarna med att ha den eftersom min kunskap är begränsad till vad jag förstår som redovisad utveckling.

De kommande 10 åren ser jag inget behov av Lysas andra möjligheter utan det är 100% aktier som gäller.

Jag skulle uppskatta alla typer av inspel som vidgar mitt perspektiv. Just nu tänker jag att det är rimligt att fundera över detta eftersom jag har så pass mycket pengar att skillnader i utveckling+avgift är betydande. Men jag vet inte hur jag ska räkna på det, det är mer en bedömning.

Förklaringen är dels att Lysa har tillväxtmarknader enligt deras marknadsvikt på aktiemarknaden, som man ska ha enligt den effektiva marknadshypotesen.

Samt att Lysa har ca 20% allokerat i Sverige, så kallat home bias. Det kan ifrågasättas desto mer, och Stockholmsbörsen har tyvärr presterat betydligt sämre än globalt senaste året.

Att en hög USA-koncentration utan tillväxtmarknader, som tex LF Global har, skulle gå lika bra framöver kan ingen veta. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida, osv.

1 gillning

Jag tror mer på en global indexfond än att ha på Lysa då jag inte gillar 20% Sverige. I ditt fall då LF Global Index.

Du väljer själv hur du vill göra men jag skulle hellre satsa på globala indexfonder än Lysa.

2 gillningar

Här är mitt inspel, passar inte nedan trådar så finns det många fler om samma sak:

3 gillningar

Jag har LYSA för min privata TJP där jag lägger undan 2500 kr, men på Avanza har jag Länsförsäkringar Global Index där jag lägger betydligt mer.

Men gillar LYSA också de har en väldigt speciell och bra team som verkligen gör alltför sina kunder de inte många företag i Sverige som är så, så jag vill vara med och stötta de i deras resa, tror de kommer bli bra!

1 gillning

Jag valde själv LF Global index när jag gjorde min jämförelse. Jag har stort förtroende för det. Hittills har det fungerat utmärkt.