keckonen
(Kalle Kammonen)
23 December 2024 09:18
1
Lite då och då vaknar min fundering kring varför jag har Lysa bred 100 % aktier och Länsförsäkringar Global index.
Jag har inte djupare expertis men när jag jämför utvecklingen mellan dem under den tid som jag har haft Lysa så tycker jag att LF Global index redovisar 20-30% bättre utveckling (sedan 2020).
Lysa är cirka 0,08% dyrare men jag kan inte se fördelarna med att ha den eftersom min kunskap är begränsad till vad jag förstår som redovisad utveckling.
De kommande 10 åren ser jag inget behov av Lysas andra möjligheter utan det är 100% aktier som gäller.
Jag skulle uppskatta alla typer av inspel som vidgar mitt perspektiv. Just nu tänker jag att det är rimligt att fundera över detta eftersom jag har så pass mycket pengar att skillnader i utveckling+avgift är betydande. Men jag vet inte hur jag ska räkna på det, det är mer en bedömning.
Förklaringen är dels att Lysa har tillväxtmarknader enligt deras marknadsvikt på aktiemarknaden, som man ska ha enligt den effektiva marknadshypotesen.
Samt att Lysa har ca 20% allokerat i Sverige, så kallat home bias . Det kan ifrågasättas desto mer, och Stockholmsbörsen har tyvärr presterat betydligt sämre än globalt senaste året.
Att en hög USA-koncentration utan tillväxtmarknader, som tex LF Global har, skulle gå lika bra framöver kan ingen veta. Historisk avkastning är inte en garanti för framtida, osv.
1 gillning
Jag tror mer på en global indexfond än att ha på Lysa då jag inte gillar 20% Sverige. I ditt fall då LF Global Index.
Du väljer själv hur du vill göra men jag skulle hellre satsa på globala indexfonder än Lysa .
2 gillningar
Passiv
23 December 2024 09:38
4
Här är mitt inspel, passar inte nedan trådar så finns det många fler om samma sak:
Jag tänkte ställa denna fråga med ganska förenklad tankebana bara för att lufta lite.
Jag upplever det som att Länsförsäkringar Global index är bättre utifrån utveckling och billigare än Lysa bred 100/0. Jag har ganska kort historik att utgå ifrån men känslan är att Lysa löpande tappar i utveckling jämfört med LG.
I år:
Lysa 13,67 %
LG 22,40 %
1 år:
Lysa 9,86 %
LG 12,92 %
Sedan 2021-01-25:
Lysa 28,67 %
LG 46,55 %
Så jag undrar varför jag har Lysa … Det enda jag vet just nu som fördel s…
Hej Community!
Det är 11 månader sedan jag började att investera och min årlig avkastning ser ut sådär:
Alla tillgångar, inklusive Lysa : 13%
Lysa : 15%
Jag undrar om jag kan gå till för att jämföra. Det är svårt att veta vad skulle ha varit min avkastning om jag hade köpt alltid hos Lysa .
Mitt köpmönster har varit så där:
Graduell investering i första månader tills 100% av min kapital i aktier
Ett köp varje månad med vad jag har sparat denna månad
Hur går ni till för att jämföra?
Förrest…
Relativt nybörjare här.
Kollar man tillbaks så har Länsförsäkringar global presterat bättre än Lysa i nästan alla perioder. Jag förstår att historiskt avkastning inte behöver betyda framtid avkastning. Och jag vet att lysa är mycket bredare än LF
Men min fråga är; vad är det som gör att det har gått så mycket bättre för LF jämförelse med Lysa . Är det för att lysa är bredare?
Idag har jag mina pengar på lysa men ångrar lite nu att jag inte satte de på LF för några månader sen. Sen förstår jag …
Hej!
Jag är intresserade över era åsikter och val kring sparande i antingen LF global index eller Lysa 100/0 för ett långsiktigt sparande, nackdelar kontra fördelar.
Tacksam för svar och diskussion!
Som första steg skapade investering konto i Lysa men kan inte hitta enligt rekomendation global indexfond och andra aktörer. Hur ska jag göra detta?
Läst många här som skrivit om global fonder och att de skiljer sig i avgifter. Har kikat på länsförsäkringar global men den har en högre avgift än avanza global , däremot läste jag här på forumet att fler sagt att avanza global har högre skatt?
Låt oss säga att du investerar 100.000, idag 2024 vilken av dessa fonder är bäst att välja när det kommer till avgifter och skatter?
Hej
Ju mer man lyssnar på RikaTillsammans ju klokare blir man. Jag är spararen som vill att sparandet rullar i bakgrunden och jag bara sparar, jag är ingen djupdykare i ämnet och vill inte bli.
Mitt sparande rullar på , jag kör 4hinkars principen där basen då är Lysa och Fundler 50/50 fördelat mellan dem, men när jag idag börja tänka på det så undrar jag om jag inte lurat mig själva, på Fundler har jag valt “Global framtid potential” och jag tycker inte fundler har gjort det så lätt för en oin…
Vad säger forskningen?
Vilka är de 3 alternativ som kommer att jämföras?
100% Aktier
3 Indexfonder
Lysa Bred
Opti
Avgift
0,216%
0,374%
0,8%
Innehav
5000
8000
8000+
Marknadsvikt
100%
80%
100%
Home-bias
20%
Hur läser jag av denna lista?
Fler innehav till samma marknadsvikt bör leda till högre riskjusterad avkastning.
Vi kan därför säga att Opti med över 8000 innehav med 100% marknadsvikt bör leda till högre riskjusterad avkastning än de 3 valda indexfonderna som har 5000 i…
Hej,
Jag är intresserad av ekonomi, väldigt intresserad. Och jag som ung “behöver” inte ha exakt x% räntor, en ombalansering per år räcker.
Varför ska jag inte ha LF Global Indexnära på 0.22% avgift istället för LYSA med 0.33%? Vad får jag för dessa 0.11% som jag inte får via LF, och är det värt det?
En fundering som dök upp!
Hej alla kloka !
Vet att Jan och Caroline är mkt för Lysa fondrobot men vad är det som är bättre med just fondrobot än att själv investera i tex Länsförsäkringar global indexnära ?
Vad är fördelar resp nackdelar med att välja fondrobot / investera själv i en global indexfond?
Hej hörni! Jag är rätt ny här så ursäkta ifall detta redan är diskuterat, jag har relativt nyligen börjat investera och jag funderar mellan avanza global samt lysa.
Avanza global har ju en total avgift på 0.1% medan Lysa med 100% aktier (som jag tror) borde ge en liknande exponering har en avgift på 0.4%, alltså 4 ggr dyrare.
Min fråga blir alltså jag har en lång spar horisont och vill bara ha 100% aktier, vad ger lysa som motiverar ett 4 ggr högre pris? Rätta mig gärna om jag har fel eller mi…
Hej!
Jag står emellan ett val att sälja Länsförsäkringar global index och föra över allting till lysa kontot som består av 100% aktier. För min tanke är att det är bättre att alla pengar samlade på ett och samma ställe så det blir mer volym i utvecklingen. Lysa har ju brett så är ju inte att man lägger alla pengar i en korg för dem sprider ut det. Är det värt att behålla båda eller sälja av och lägga in allting i lysa . Tycker ni de skiljer såpass stor skillnad och är värt att äga båda.
Nu när Avanza Auto 6 sänkt avgiften så undrar jag vad som är bästa val om man ska göra det enkelt och välja en globalfond . Detta gäller det långsiktiga hinken dvs inga ränte-delar i denna del.
Några alternativ är:
LF Global Indexnära
** +:Billig
** +: Har gått bra i år (vad det nu säger om framtiden…)
** -: För mycket USA-tyngd
**: -: Inga tillväxtmarknader
**: +: Kan belånas på Avanza
SPP Aktiefond Global
**: -: Dyrare än LF Global
** +: Täcker tillväxtmarknader
** +: Lägre USA-…
3 gillningar
Anonym
(Anonym)
23 December 2024 11:46
5
Jag har LYSA för min privata TJP där jag lägger undan 2500 kr, men på Avanza har jag Länsförsäkringar Global Index där jag lägger betydligt mer.
Men gillar LYSA också de har en väldigt speciell och bra team som verkligen gör alltför sina kunder de inte många företag i Sverige som är så, så jag vill vara med och stötta de i deras resa, tror de kommer bli bra!
1 gillning
MSLink
(Link)
23 December 2024 11:52
6
Jag valde själv LF Global index när jag gjorde min jämförelse. Jag har stort förtroende för det. Hittills har det fungerat utmärkt.