Är Länsförsäkringar Global bättre än Lysa Bred 100/0..?

Jag tänkte ställa denna fråga med ganska förenklad tankebana bara för att lufta lite.

Jag upplever det som att Länsförsäkringar Global index är bättre utifrån utveckling och billigare än Lysa bred 100/0. Jag har ganska kort historik att utgå ifrån men känslan är att Lysa löpande tappar i utveckling jämfört med LG.

I år:
Lysa 13,67 %
LG 22,40 %
1 år:
Lysa 9,86 %
LG 12,92 %
Sedan 2021-01-25:
Lysa 28,67 %
LG 46,55 %

Så jag undrar varför jag har Lysa… Det enda jag vet just nu som fördel skulle vara att den har bredare innehav som jag förstår men jag har inte hittills sett hur det resulterar i bättre ekonomi än LG. Just nu har jag 1/5 på LG jämfört med Lysa.

Du jämför helt olika produkter. En fond mot en fondrobot som består av flera fonder. Vad är frågan? Vad är bäst, äpplen eller päron?

Du hittar en diskussion om denna fråga, och lite till, här. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Frågan handlar inte om att jämföra vad det är för typer (äpplen/päron). Jag upplever att jag får ut mindre pengar från Lysa, dvs att den underpresterar jämfört med LG. Jag ser alltså inte fördelen för mig själv just nu med att ha mer på Lysa än LG.

1 gillning

Jo det är äpplen och päron i att det är två fundamentalt olika saker du ställer mot varandra. Vad som är bäst för dig vet bara du. Vill du enbart fokusera på kortsiktig avkastning får du väl byta om du känner för det? Då mister du allt annat som Lysa erbjuder inom ramen för sin tjänst som är så mycket mer än just fondinnehav.

5 gillningar

Det stämmer att jag inte utnyttjar Lysas hela utbud nu, men att jag däremot utnyttjade lite mer i början. Efter några års “navigerande” kring hur jag vill göra så har jag landat i att jag endast har index-aktiefondssparande vad gäller att ha pengar på börsen, och planen är att ha det 15+ år till.

Därför kanske Lysa då är ett “fel” val för mig och därför har väl tanken vaknat och jag ställer frågor för att höra andras kloka tankar.

Utvecklingen på Lysa känns fortfarande helt ok så jag är inte missnöjd. Jag försöker nog mer nu lära mig lite för att förstå varför Lysa bred 100/0 verkar ha sämre prestanda än LG. I min okunniga hjärna har jag likställt dem så tillvida att pengarna finns i indexfonder hos bägge. Men att Lysa har fler fonder, fler företag. LG är “bara” en fond med x antal företag.

Så jag kanske inte längre har kvar någon fördel med Lysa utifrån hur jag vill ha det?

1 gillning

Jag väljer både Lysa och Länsförsäkringar Global. Just nu är mitt tänk att köra 50/50. Om det ändras tänker jag att jag kan ändra fördelningen av kommande insättningar.

Du jämför en fond som består av ca 1500 bolag på en utvecklad marknad, medans lysa består av närmare 10 000 bolag över hela världen.

Kort och gott:

Länsförsäkringar Global Index återspeglar inte ”hela marknaden” på riktigt då den inte innehåller tillväxtmarknader som Lysa gör.

Tillväxtmarknader råkar ha gått rätt dåligt de senaste året/åren. Det säger ingenting om hur tillväxtmarknader kommer gå framöver och enligt forskningen bör man äga tillväxtmarknader ur ren risk/reward-synpunkt i enlighet med marknadsvikt (~10-15%). Det blir en spridning över flera företag/regioner och rent fundamentalt är regionen ”billig”. Mot att man tar politisk risk.

Sedan har Lysa cirka 20% allokering mot Sverige, vilket också har gått dåligt på sistone… :sweat_smile: Storleken på home bias kan absolut diskuteras. Men 20% är inte nödvändigtvis irrationellt för landet där man bor och lever i. Oavsett om det är Sverige eller Mexico.

Samma sak där; Det säger ingenting om hur Sverige kommer gå framöver.

5 gillningar

Det landar säkert i att jag kommer fortsätta med bägge så att jag ur olika aspekter har ägg i lite olika korgar. Bägge känns fortfarande bra så det är väl ett bra “happy medium” för mig att fortsätta så och följa hur det utvecklar sig.

3 gillningar

Det är du som ska vara nöjd med ditt beslut. Det är viktigast. Här och nu är båda bra alternativ, men med Lysa får du mer än enbart innehav i de största bolagen i västliga marknadsekonomier. Om femton år, givet samma funktionalitet som idag, är Lysa otroligt mycket bättre och enklare att använda sig av. Det är lite som att välja äpplen och päron i fruktdisken. Det är lite fler olika sorters äpplen och päron av varierande storlek hos Lysa där de lägger frukterna i papperspåsar åt dig. Jämför det med LF där du får mindre antal sorter och i samma storlek, dessutom behöver du ta dem i famnen med dig ut ur butiken. Fortfarande bra investering, men samtidigt väldigt olika upplevelser :slight_smile: .

2 gillningar

8 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet